Schysst !!!!!!

martha

Trådstartare
...eller inte, men tack för det :crazy:
men iofs har ju påtryckningarna gjort NÅT iallafall......men att vi som var "lagliga" fått betala det dubbla svider ju faktiskt lite.....jag har iallafall varit en av dom som ställt på stc om priserna på passen....

Nytt pris på hästpassen 360:- plus moms (450:-)
050530 kl 13.52

Från och med den 1 maj 2005 till och med 31 december 2005 har STC infört ett nytt rabatterat pris på hästpassen för äldre hästar (ej förstagångsregistreringar av föl, dubbletter eller förturspass - för dessa gäller samma pris som tidigare).
Prisändringen är föranledd av Livsmedelsverkets direktiv om att alla hästar som slaktas från och med 1 maj skall ha hästpass. Hästar utan hästpass vid slakt skall från och med den 1 maj avvisas eller slaktkroppen kasseras. Avsikten med rabatten är att underlätta för hästägarna samt motverka transporter av slakthästar.

Det nya priset är möjligt tack vare förändrade rutiner och subventionering. Priset gäller från och med den 1/5-05 och året ut. Pass som är lösta innan dess och därmed innan Livsmedelsverkets beslut gällande slakt berörs

Sv: Schysst !!!!!!

fast det var väl 2000 alla nyfödda fick passen (iallafall mina födda då)

Off topic....ramla inte runt i sthlm nu bara :D :D

Konstigt det där man fick ju betala samma summa en gång tidigare då hästen registrerades. :(

ja...jag har ju haft kontakt med stc ang detta då jag tycker att det är "skandal" att man skall behöva betala registrering 2 ggr på en häst...dessutom betalar man ju identifieraren själv också( något som stc "försvarade" sig med att vara en kostnad för dom) men det är ju bra att det gått ner nu, men lite fissigt är det ju då de flesta redan har fixat pass för de äldre hästarna......

min häst ärfödd 2001 och uppfödaren säger att han inte fått nåt?) låter ju konstoigt.

martha skrev:
ja...jag har ju haft kontakt med stc ang detta då jag tycker att det är "skandal" att man skall behöva betala registrering 2 ggr på en häst...dessutom betalar man ju identifieraren själv också( något som stc "försvarade" sig med att vara en kostnad för dom) men det är ju bra att det gått ner nu, men lite fissigt är det ju då de flesta redan har fixat pass för de äldre hästarna......

det känns som de vill suga så mycket pengar ur oss som de kan :(

här är det sista mailet jag fick .......mina motfrågor fick jag aldrig svar på....men enl henne så ska det vara pass sen 2000

...

Hästar födda from år 2000 utfärdar vi hästpass på i samband med fölregistreringen.
Detta pga att vi då fick reda på att detta skulle krävas på samtliga hästar framöver.
När våra egna frysmärkare är ute och frysmärker och tar DNA provet + signalementet som det även tidigare gjort.

Nu ritar de även in konturdiagrammet på hästarna på den blankett som ligger till grund för passet.
Tidigare har man aldrig ritat detta konturdiagram och det är det som nu krävs till det nya passet enligt EU beslutet.

Kostnaden på 875:- har våran styrelse beslutat att vi skall ta ut, för de kostnader vi fått i samband med detta.

Vi har en del kostnader för att producera passen b.l.a. utrustning för framställande av passet , matrielkostnader av blanketter och själva passet (den gråa plastboken), personalkostnader för personal som hanterar och framställer samtliga pass hos oss
portokostnader för utskick av hästpassen och vi har även utbildat ett gäng identifierare
efter de nya EU reglerna.

Med vänlig hälsning

Annica Sundling
Kundtjänst, STC
SE-161 89 Stockholm
Sweden
Tel : +46 (0) 8-627 21 20
Fax: +46 (0) 8-627 21 15

här är mitt sista mail som jag aldrig fick nåt svar på......förrän i dag då :D ( med sänkta avgifter)

Hej Annica

Jag förstår ju att det inte är direkt du som är ansvarig, men EU bestämmer väl inte hur mycket det skall kosta att identifiera, eftersom hästarna redan är blodtypade och identifierade(som ritar diagrammet) och vi hästägare betalar identifieraren så är ju resten (875 inkl moms) en avgift som STC ytterligare tar ut av oss, en avgift vi faktiskt redan betalat...Jag tycker det är under avdelning onödiga utgifter som åläggs oss redan drabbade hästägare, om jag har köpt en bil som är inregistrerad så kan dom ju egentligen inte komma sedan och ytterligare kräva mig på samma sak...typ
;VH

sorry, menade före 2000 ;)
Vi fick detta meddelat på STC's fullmäktigemöte i fredags

*har inte än hittat hem från stockholm,har ont i fötterna och ska bli skönt att åka hem i morrn*

:banana: :banana:
jag som har planerat att skaffa pass till min häst om ca 1 månad! :bump:
förresten, när vi ändå diskuterar pass... Min häst har 2 oläsbara siffror (syns ej efter rakning heller), men hos STC står hela numret registrerat, alltså ej xx för de sifforna. Kan det bli strul då när passpapprena kommer in och visar två siffror som inte syns?

så jag sak få betala nästan 900 kronor för ett passsom en fyllgubbe typ slängt för han inte försto bättre? :mad:

"min" kallblodstravare har också oläsliga siffror i frysmärkningen. Dessa står med i passet medans hon på reg.papprena har hela numret skrivet. Misstänker att det är nått vi får "leva" med. Identifieringen ska ju vara naturlik så kan man inte tyda någon siffra bör det ju stå.

Ni som är aktiva inom travet nu för tiden - hur vanligt är det med chippade hästar?
Minns att jag hade en amerikan som passhäst som var chippad - tyvärr inte namnet då det var länge sen nu =/

nä. 360 + moms + en identifierare :angel:

men pass ska din ha fått iallafall.....(från början)

Nej men den som Id:ar hästen skall rätta det hela genom att skriva att de siffrorna är oläsbara.

jo men han har säkert slängt det :(
kan veterinären identifiera? (har jättedålig koll)

en del veterinärer får göra det,,inte alla, det finns väl nån lista på godkönda identifierare nånstans..men vart vet jag inte...

martha skrev:
en del veterinärer får göra det,,inte alla, det finns väl nån lista på godkönda identifierare nånstans..men vart vet jag inte...

Den ligger någonstans på Travsport, om man söker på pass kan man få fram den...

Tyvärr hinner jag inte leta upp den nu...

/// ghost

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka