Jag tycker att det vore rimligt att de som har medel försörjer sig själva.
Man kan alltid spekulera i om det finns någon tanke att man också bidrar till sin egen språkutbildning och så vidare, ungefär som jag tog studielån och sedan fick betala tillbaka.
Det kan upplevas som en viss orättvisa även att de flesta av oss får ta studiemedel för att läsa utbildningar som ger oss jobb, medan det finns andra som får ersättning beviljad från AF eller FK för att studera. Det är inte exakt lika för alla, men jag tror att totalt sett så tjänar vi i längden på att dessa personer får lite mer stöd från samhället för sina studier. De står så pass långt ifrån arbetsmarknaden i det läget att oavsett om det är pga sjukdom eller pga bristande språkkunskaper, så tjänar vi på att ge dem stöd snarare än att alla ska klara sig helt själva. Visst kommer några slinka med som hade kunnat klara sig själva om vi varit lite hårdare, men på det stora hela så tror jag vi tjänar på det.
Min personliga åsikt är nog att de som har ekonomiska möjligheter, ska försörja sig själva. Man får väl reda ut när de kommer, vilka medel de har. 8000kr "i handen" är rätt OK om man i övrigt inte behöver betala för sig, tror att det finns många människor som faktiskt inte har ens den summan över idag.
8000 kr räcker inte så långt för att ta in på hotell, som någon i tråden tyckte att de skulle göra. Jag tror faktiskt inte att vi sparar särskilt mycket på att göra de utredningar som behövs, än att bara tillämpa samma ersättningsregler rätt av.
deltagande på något sätt kopplas till försörjningsstödet så att det blir en "piska" att faktiskt delta i språkundervisningen.
Som redan sagt, så är det redan.
Nej, det är sant.
Just pga är det viktigt att se igenom vad frågan faktiskt gäller. Trådstarten samt alla artiklar som sprids på temat är ju uppenbarligen ihopsatta för att vi ska blir invaggade i en tro att såhär är det redan, "det är väl rimligt att flyktingarna inte ska ha det bättre än oss svenskar". Men det är ju inte så.
Frågan är komplex men jag tycker @Dressyrtjejen_97:s reaktion var sund, faktiskt.