Schockmöhlekandar

H

Hedwig02

Är det någon som har erfarenhet av deras kandar?
Hur är de i passform?
Jag har tittat på Brisbane och Louisiana.

Jag har visserligen ett riktigt fint rundsytt stübben electrakandar som jag tycker mycket om men får inte till passformen riktigt så de får jag nog sälja.:(
Vet inte om min häst har extra bred nacke men det går absolut inte att placera ett nackskydd under alla remmar.
Har även provat ett jättefint rundsytt hubertuskandar men det var samma sak där. Det sitter som berget i nacken när nackskyddet är på plats.

Utan skydd sitter det inte så tight men det blir ju punkttryck från stången som väger en del.

Albion har bra lösning i nacken men d är väldigt dyra. 7500:- i Sverige:crazy: Finns i England för 4000:- men d är fortfarande för mycket. Schockmöhle verkar ha ett intigrerat nacksydd ungefär som albion o de är ju betydligt billigare.
Vet att classic har ett snyggt rundsytt kandar med helt nackstycke men jag gillar inte att lädret känns så plastigt.

Tänkte nog lägga ner det där med rundsytt.

Sv: Schockmöhlekandar

Vet flera som har sådana i stallet och alla verkar hålla sig fina. Helt okej läder och tappar inte färg vad jag hört heller.

Har ingen personlig erfarenhet dock eftersom jag är så barnslig att jag fortfarande bojkottar dem efter barreringsskandalerna för typ 100 år sedan... :rofl:

Schockemöhles träns och kandar överhuvudtaget har jag änsålänge bara positiva erfarenheter av. Har inget eget men några vänner har o de har pratat gott om dom hittills. Tycker själv de har många snygga modeller :d

Tolga har annars också ett kandar med välformat nackstycke, fast det finns kanske bara i platta remmar förstås? OS har och med nackstycken till sina rundsydda kandar, finns även att köpa lösa.
Förstår vad du menar med lädret i Classic-serien.

O jag slår en en gång ett slag för Isabell Werths Kandar Satchmo.:D Har skydd för remmarna i nacken och inte så fasligt dyrt ca 3900:-

http://www.isabell-werth.com/index_english.php

Lägger till Cavallo, dom har jätte fina rundsydda kandar för runt 3000:- med skydd för nacken. Tyvärr har dom ingen bra hemsida så det finns inte på bild någonstans, men jag har pratat med grossisten för en kunds räkning så jag vet att dom existerar..

Senast ändrad:

Kl
Fick låna det breda nackskyddet från OS till stubbenkandaret. Helt suveränt! Nu sitter det riktigt bra utan något som klämmer eller trycker.

Himla skönt att slippa köpa nytt. :)

Tycker dock fortfarande att schockmöhle Louisiana är riktigt snyggt och kan gärna tänka mig ett sådant någon gång.

Vad bra att du hittade en lösning! :banana:

Jag tycker de är så ruskigt dyra bara, :crazy: men det kan det ju kanske vara värt när man trivs med kandaret i övrigt!

Det låter ju annars på din beskrivning som att du skulle behöva ha ett kandar i x-full (och göra fler hål för nosgrimma) så att du får plats med nackskydd utan att det blir för trångt. Kan kanske vara värt att fundera på nästa gång du ska byta?

Ja det tror jag också faktiskt. :) Stübben verkar dock rätt generösa i storlekarna, vi behövde bara göra ett extra hål för stången.

Nackskydden är väldigt dyra!:crazy: Men det blir ju ändå billigare än ett helt nytt kandar...även om jag var väääldigt sugen på d där Louisiana..:angel: Har hittat dem för 2500:- vilket är hyfsat prisvärt med tanke på att läderkvaliten är såpass bra.

Vi har ett Louisiana. Prisvärt tycker jag som inte hade lust att lägga ned en förmögenhet på ett kandar....

KL Jag har ett vanligt Schockemöhleträns och har bara positiva erfarenheter av det. Något stelt läder, men har inte tappat färgen. Sitter bra på min ponny. ;)

Tänkte nog lägga ner det där med rundsytt.

Det finaste rundsydda kandar jag upplevt hittills är passiers.
Dyrt, ja, men jag ser det som en investering på livstid.
Titta hos ingdams.

Rundsytt till budget, kolla Stephens hos xtremehorsemakeover.com, 3000kr.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka