Schema tips!

W

wingil

Får hem min ettåring nu, goskallblod som jag ska börja pyssla med och tänkte höra ett lagom arbetsschema för honom. Tänkte om man longerar en dag i veckan och tömkör två.. borde väl räcka så får han leka fritt i hagen andra dagar? :) Vill inte gå för fort fram med honom.

Sv: Schema tips!

Tycker det känns lite onödigt att longera en så pass ung häst, mkt bättre då att tömköra på rakt spår i skogen.

Med min 1-åring hade jag som upplägg, att varannan helg göra något. Har haft hästen en bra bit från hemmet och därför inte haft möjlighet till mer.
Men då har vi löshoppat lördag och söndag har det blivit skogspromenad eller tömkörning. Sedan har det varit vila i 2 veckor.
Hon har gått på lösdrift, så då har det blivit en del egen.
Hon är väldigt lätt lärd, så det har räckt.

Hej! Tycker personligen att det låter lite onödigt mycket men absolut om han är motiverad hela tiden kan du ju kräva saker,. men dom ska ju alltid vara enkla. Longering tycker jag också är onödigt. Longering väntar jag med tills dom är minst 4 år. Förresten longerasr jag nästan aldrig. Bara tömkör.
Men gå ut och gå är nästan bättre. Eller har den haft träns redan? Bara tränset tar ju tid att vänja sig vid.
Fundera över det.
Lycka till.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama