schema för träning

D

dressssyr__

hur lägger ni upp erat "träningsschema" för hästen? :)
berätta gärna, så kan man få lite tips! :D beskriv gärna hur hästen är också, vad du har för mål, och om du tävlar osv. vore kul att veta :)

Sv: schema för träning

Mina hästar tränar jag utan att ha tävlingar som mål. Mitt mål ligger i att få dem känsliga, mjuka, harmoniska, lyhörda och välgymnastiserade. Lättridna vill jag kalla det, men de blir för känsliga för att normala hobbyryttare ska trivas, de rids med små hjälper.
Det gör dem positiva till arbetet, harmoniska i all hantering och förhoppningsvis också hållbara.
För att detta ska kunna uppnås med så bra resultat som möjligt så har jag insett att ett träningsschema bara är till besvär, det gör mer skada än nytta. Jag rider BARA när jag och hästen har bra förutsättningar för ett lyckat pass, misslyckades pass är inte bra för träningen. Vi rider ut när vi är på sådant humör, då gör vi vad som passar för dagen, vissa dagar känner man bara att man inte bör öva galoppfattningar, andra dagar är perfekta för klättring... Vi rider mycket dressyr, ibland med bommar, broar, WE-hinder, konor, hinder eller andra inslag.

Mina hästar tränar jag utan att ha tävlingar som mål. Mitt mål ligger i att få dem känsliga, mjuka, harmoniska, lyhörda och välgymnastiserade. Lättridna vill jag kalla det, men de blir för känsliga för att normala hobbyryttare ska trivas, de rids med små hjälper.
Det gör dem positiva till arbetet, harmoniska i all hantering och förhoppningsvis också hållbara.
För att detta ska kunna uppnås med så bra resultat som möjligt så har jag insett att ett träningsschema bara är till besvär, det gör mer skada än nytta. Jag rider BARA när jag och hästen har bra förutsättningar för ett lyckat pass, misslyckades pass är inte bra för träningen. Vi rider ut när vi är på sådant humör, då gör vi vad som passar för dagen, vissa dagar känner man bara att man inte bör öva galoppfattningar, andra dagar är perfekta för klättring... Vi rider mycket dressyr, ibland med bommar, broar, WE-hinder, konor, hinder eller andra inslag.

:bow: låter som ett mycket bra upplägg.

Så här kunde en vecka se ut för min förra häst(min mammas nu):

Mån: Skritta barbacka och jobba lite lösgörande

Tis: Hoppträning

Ons: Jogga, arbeta i lång och låg form på stora böjda spår

Tors: Vila, ev. promenad för hand el. longera i grimma

Fre: Klättra i skogen el. konditionsträning

Lör: Lite tuffare dressyrpass

Sön: Tävling el. longering

Det kan dock variera något pga. ändrade tränigsdagar och hur många tävlingar det blir mm.

Hon är en mycket pigg häst som mår som bäst när hon får göra av med sin energi och arbeta med huvudet. Blir ibland lite väl het och spänd dagen efter att hon vilat:devil:

Målet är att kunna hopptävla på en låg nivå(upp till 1.10) och att hon inte ska få ont i ryggen då hon har haft problem med det tidigare.

Kan även tilläggas att hon sällan går i ridhus mer än 2-3 ggr per vecka utan den mesta träningen sker ute i skog och mark:D

Vi jobbar ungefär så här med våran unghäst
Må: Vila
Ti. Träning i paddock gå över bommar, tränas i volter, galoppfattningar mm
On Tömkörning/ leds under promenad
To uteritt/ klättring i skogsmiljö
Fr lättare ridning
Lö Tömkörning/ longering
Sö Längre uteritt
Avslutar nästan alltid med att leda honom runt en slinga på 10 minuter.
Ibland är vi i ridhus för att träna den miljön, skall snart börja träna för tränare en dag i veckan när hästen har bättre grund kondis.
Men självklart är man jätte flexibeli träningen utifrån hästen men så är det ju för alla.

Jag har "slutat" rida efter schema, då jag har svårt att hålla det pga vädret, mörkret, hästen och mitt jobb.
Däremot är jag noga med att lägga in 2 konditionspass i veckan, och minst 3 rena dressyrpass.
Möjligtvis ett extra pass då vi bara skrittar och myser.

Jag tävlar med min 6 åriga ponny :) Jag har bara haft henne i ca 3 månader men hon är bäst :love: :D Så här ser oftast mitt schema ut:
Måndag: Markarbete, lektion
Tisdag: Dressyr, lektion / själv
Onsdag: Skritt ut i skogen
Torsdag: Hoppning, Lektion
Fredag: Rida ut, klättra elr kantra
Lördag: Dressyr, Lektion / själv
Söndag: Rida ut.

Jag rider aldrig lektion 4 dgr i veckan, bara tre, tisdag och lördag är rullande. :D Kommentera gärna schemat mitt :rofl:

Är inne på samma bana som Polly_Mulle. Mitt mål när jag rider är att hästen ska vara följsam och lyssna väl på mina hjälper. Har inte tillgång till någon ridbana utan rider bara i skogen och det passar mig och hästen jättebra. Frans blir gärna lite avdankad när jag rider på bana.

Lyssnar till hästen och och anpassar träningen där efter. Men visst, ett typ av schema finns med dom ser så olika ut beroende på årstid, tid på dygnet, väder osv. Nu har tjälen dessvärre kommit här uppe i norr så mkt skrittövningar just nu iaf!

Tillägg: Hästen går i skrittmaskin i 30 min / dag också :D

mitt mål med hästen är att vi ska utvecklas tillsamans o bli ett harmoniskt ekipage. :love: att han ska vara följsam o mjuk, bära upp sig själv o sin ryttare. vi har en bit kvar men det får ta den tid det tar, jag å pållen stressar inte. det främsta är att vi ska ha kul tsm! :D :bump:

ett träningsschema som vi följer till punkt o pricka har vi inte, men däremot lägger jag upp ett "träningsupplägg" för varje vecka. å det blir lite olika vecka för vecka.
hästen är inte min egen, men jag försöker rida så mkt jag kan! rider honom måndag, onsdag o tors + ngn helgdag. ibland blir det mer. om det är ngn annan som rider honom blir det endast uteritt, så det är bra jag som rider dressyr o hoppar med honom (de är givetvis inte det enda jag gör!). ;)

jag varierar ridningen mkt, både jag å hästen tkr det blir roligare så! tömkörning, longering, "leka följa john", rida ut i skogen, galoppa på en äng, dressyra, hoppträna, hoppa stock i skogen, barbackaridning...m.m.

målet är inte att tävla, men jag ser det som en kul grej! just nu är hästen o jag inte redo för det så vi tar det längre fram. är vi redo så är vi.

Jag har en 10-årig valack som går 140-klasser. Målet är att han ska bli stabil i 150 under nästa år. Hans träning är väldigt varierad, ibland i skogen, ibland i ridhus, klättring, kondition, trimning, hoppning osv. Varje pass har sitt syfte, allting är en del i något större. Jag personligen kan inte tänka "idag känner jag inte för att göra det här så jag skrittar ut istället", jag gör det som är planerat. Har både kortsiktiga och långsiktiga mål uppställda för honom. Han rids relativt mycket, har en vilodag och alla andra dagar är det trav och galopp som gäller. Skulle aldrig vila honom dagen efter hård träning/tävling, då är det ut och jogga som gäller, lösa upp musklerna.

Hoppas att det här har gett dig lite insikt i hur jag tränar min häst. :)

ja, tack alla :love: vi har själva inget schema, utan lägger upp några dagar i förväg hur vi ska göra, men det kan ändras, beroende på hur hårt det va vi red o liknande. :) eftersom hon inte har så bra kondis.. :angel: men vi försöker få igång henne, och det funkar ganska bra :D

men ungefär rider vi ut 3/4 gånger/vecka, en gång hopp/markarbete och 2/3 gånger dressyr. fördelat över veckan :smirk: låter det som ett bra upplägg? :p

Det funkar bra i alla fall. M;an slipper nagativ energi och har hästar som galtt öppnar munnen för bettet och två av tre blåser inte upp sig mot sadelgjorden :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka