peace

Trådstartare
Utställningshundar badas väl ganska ofta eller? Vad använder ni som har utställningshundar för schampo, balsam?
För ni måste väl använda bra "grejor"!!?

Sv: Schampo

Jag badar mina om/när de är skitiga och använder pcl's vanliga shamp till spetsarna och Bio-groom's wiry coat schampo till strävhåren. Använder aldrig balsam.

Schampot heter special schampo ett jätte bra specielt om man har långhåriga och hundar med vitt på.
Sen efter som min utställnings hund ska ha jätte mjuk päls så anväder jag även balsam eller hundinpackning. som finns i samma märke som schampot:)

Classic dog products heter märket:)

Jag badar dom när dom varit i gryt/jagat. Inte inför utställning. De är strävhåriga och så länge dom hålls vältrimmade blir dom inte smutsiga. Grönsåpa funkar fint alt strävhårsschampo!

Gilly

Jag använder Espree shampoo och balsam, olika varianter för olika raser :).

Det är dryga(de olika sorterna spädes allt från 5 till 24 ggr), väldoftande och härliga produkter som jag är jättenöjd med :bow:!

Be om tips bland de som har samma ras som du, alla hårlagen är ju så otroligt olika. Själv badar jag mina hundar med shampo 3ggr per år kanske... Men då har ju jag whippets och de har inte så jättemkt päls.

Ja det var många bud:D Jag har en BC blandis med lite allergi (bl.prov visade svaga värde på kvalster), kliar sig ibland men kliar aldrig "isönder" sig. Fick rådet av vet. att bada honom 1 ggn/v, när han har besvär och då gärna med ett schampo som hon sålde baserat på havremjölk (tror jag att det var) .Men jag har inte hittat det ute i butik.

Jag har blåshampoo till blueroanen och pcl för svarta pälsar till black&tan:en... balsam har jag antingen pcl eller cardinal creme rinse (använder det mest på vintern för att slippa snöbollar i fanor etc.)

ska kanske tillägga att jag har cocker spaniels.

rottisen badas med grönsåpa :P

Utställningshundar badas väl ganska ofta eller? Vad använder ni som har utställningshundar för schampo, balsam?
För ni måste väl använda bra "grejor"!!?
Jag använder billigast möjliga schampoo (har just nu stående ett från ÖB, "Sjöbogårdens", oöppnat), inget balsam. Han badas bara när han skitat ner sig riktigt ordentligt (tänk: badat i lera) och självrengöringen inte räcker till.

Jag har ju inga utställningshundar men hundar som ändå badas 1 ggr/veckan. Använder just nu Cardinal General schampo och D102 oljebalsam.

1 gång i VECKAN ????

Min sch/bc har jag tvättat/schamponerat en gång i hela hans LIV :eek: och han är drygt 9 år
Den lille har jag aldrig schamponerat och han är 3,5 år

Haha, ja det är lite speciellt med nakenhundar :D

Om skötsel skrev:
Vad gäller skötsel, så behövs det bad en gång i veckan och det gäller båda varianterna. Puffarnas päls kan vara mycket olika och vid ettårs- åldern brukar valppälsen fällas och kan då vara ganska arbetsam . Ett år senare har de flesta fått sin vuxna päls och en del blir då mycket lättare att sköta Detta gäller dock inte alla. En powder puff kräver pälsvård och sköter man pälsen regelbundet så blir det i regel inte några större problem men ett visst intresse för pälsvård bör finnas så att det inte känns betungande.

De nakna ska också ha sitt bad och sin finputsning någon gång i veckan. I "tonåren" kan även här, extra bad behövas för att hålla huden ren och smidig.

Jag badar med ca 2 månaders mellanrum. Det är inte alltid som jag badar innan utställning, fast om hunden ser smutsig ut eller luktar så blir det helt klart ett bad.
Jag använder människoshampoo + balsam innan utställningar om det blir bad. Då blir det Dove, det gör pälsen jättefin.
Har då saluki, så de ska vara mjuka och lena i pälsen.

Jag använder Cardinals Medicated till min hund. Det är till för att inte torka ut huden och för om man badar hunden ofta.

Senast ändrad av en moderator:

1 gång i VECKAN ????

Min sch/bc har jag tvättat/schamponerat en gång i hela hans LIV :eek: och han är drygt 9 år
Den lille har jag aldrig schamponerat och han är 3,5 år

Oj hur har du lyckats utan att schamponera dina hundar? De måste ju bli smutsiga speciellt vissa årstider?.

Inför utställning så badar jag mina i Hexocil. Det är kanon och det vita blir verkligen skinade vitt, plus att det är drygt och hudvänligt.

Men många gånger så tvättar jag bara av det vita om de inte är för skitiga för då blir det heltvätt.

Oj hur har du lyckats utan att schamponera dina hundar? De måste ju bli smutsiga speciellt vissa årstider?.

Om dom blir skitiga så spolar jag av dom, mina hundar har skydd mot skit tror jag , för inte blir dom skitiga förutom ytlagret vid ex lera, grus och det är ju lätt att bli av med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
513
Senast: Jahopp
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 232
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Raderad medlem 142658
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka