Schabrak på tävling?

Jaxonmaxon

Trådstartare
Som jag tolkar det så BEHÖVER man inte ha schabrak eller vojlock när man tävlar?
Ska nämligen tävla imorn och är fundersam på om jag ska prata med domaren och höra, fast personligen tycker jag det är ganska glasklart i TR.

"Mom 223
Sadling
Sadeln skall vara av engelsk typ (se bild), försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Vojlock av tyg, läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock eller under vojlock. Dämpande sitsinlägg för ryttare är ej tillåtet. Förgjord, sadelgjordstunnel och säkerhetshandtag är tillåtet."

Sv: Schabrak på tävling?

Men varför vill du inte ha det? Ett schabrak är ju till för att skydda sadeln främst. Sen att endel schabrak är tjocka och fluffiga och marknadsförs som att de gör det skönare för hästen med sadel är kanske något man kan tycka vad man vill om. Med en bra tillpassad sadel ska inte det behövas. Men som sagt, ett tunt schabrak under sadeln som skyddar den mot svett och stöv kan väl inte vara fel? Sen tycker jag personligen att är snyggt med ett vitt schabrak på tävling och att det skulle se tomt och lite konstigt ut utan. Men visst tror jag nog du får rida utan om du vill...

Sadeln är i minsta laget och direkt efter tävlingen ska den skickas och värmas ut.
Thats why, håller helt med om att det ser tomt och helknasigt ut utan.

Sadeln är i minsta laget och direkt efter tävlingen ska den skickas och värmas ut.
Thats why, håller helt med om att det ser tomt och helknasigt ut utan.

Menar du att den är så liten att det blir för trångt med schabrak/vojlock under? Då skulle jag inte öht använda sadeln på hästen....

Nu är det så att jag har en enormt känslig häst som kräver att sadeln ska ligga perfekt. Vilket den inte gör med schabrak men den ligger helt ok utan schabrak.

Det trodde aldrig jag heller men det gjorde skillnad.

Kanske bör tilläggas åxå att jag inte har köpt något extra tunt schabrak utan bara kollat igenom schabrakhögen hemma och då är det skillnad på att ha mitt tunnaste och att vara utan helt.

Slutet gott allting gott. Även slutet på denna tråd.

Stämmer. sadel, stigbyglar, stigläder och sadelgjord är krav.
Vojlock är tillåtet men inte ett krav.

Liknande trådar

Dressyr Utdrag från Dressyr TR 2009 Sadling Sadeln skall vara av engelsk typ (se bild), försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama