Scalarer som lägger ägg!

Rea

Trådstartare
Hjääääälp!
Dotterns Scalarer har under gårdagen lagt ägg och jag behöver veta ALLT om vad som nu ska ske!. Hur gör man för att ha bäst chans till överlevnad, äter dom upp sina avkommor, när kläcks äggen etc.
Hur vanligt är det egentligen att scalarer spontan förökar sig i små akvarium :confused:?

om scalarer lägger ägg så trivs dom bra :)
scalarene sköter helt å hållet det der själva,
honan lägger äggen,hannen befruktar dom på stället,
dom kommer simma över äggen och " vifta " med fenorna för att ge dom oksygen,lika så när äggen kläcks kommer dom simma över dom och ge dom näring,när dom efter några dagar har väkst till sig skall man ge baby foder stadie ett som man kan få köpt i zoo btuik,det brukas sälja stadie ett till tre i samma förpackning.

dette som jag skriver är bara sådant som jag har observert när jag jobbade i djurbutiken,när dom fick yngel.
det finnes säkert bra informasjon på nätet eller av andra bra fisk människor på buke.
lycka till

Tack isebabe!
Jo det ska bli spännande att se om dom "kommer sig", man ser ögonen som små prickar i äggen :love:. Dom andra fiskarna har det inte lätt i akvariumet nu, jagas utav mamm/pappa scalaren så det visslar om det

Jag hade ett par som la massor av ägg men de 3-4 första gångerna så blev det inget de åt upp dom. Är de vita så har de antingen inte blivit befruktade eller så har de möglat.
När de sedan la igen så blev det yngel dock så var jag så klantig o inte tog ur dom så de andra fiskarna käkade upp dom :(
Sen en dag så hittade jag min hanne död...o tro det eller ej men det var jättesorgligt :cry:
Men nu har honan 2 nya snygga helsvarta killar :)

Lycka till!

:bump:Nu är alla kläckta! Scalarerna har visat sig vara mönsterföräldrar :love:, plockar skräp och donar. Först trodde jag att alla hade blivit uppätna men sen såg jag att dom flyttat dom till ett stiligare blad, snobbscalarer alltså. Vid minsta fara från andra fiskar plockar den ena upp ynglen i munnen och den andra jagar skiten ur dom :cool:. Har fiskat upp de djävligaste av fiskarna och det återstår bara 4 sketna neontetror.
Får hoppas dom låter Mor och Far vara i fred.

Rund, platt kropp, hög, lång smal fena på ryggen, 2 smala på magen, triangulär stjärtfena. Randig, enfärgad eller fläckig i diverse färger. Skulle tro att det är en av våra vanligaste akvariumsfiskar

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Övr. Djur Min vän M, 7 år, har fått mitt 375-liters akvarium och i det har han fyra slöjstjärtar som är strax under året. En av dem verkar ha...
Svar
4
· Visningar
6 804
Senast: Sofiplopp
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 719
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka