Sätter inner bakben under magen

akleja

Trådstartare
Hej,
Jag såg nyligen en häst som satte inner bakben under magen på volten både med och utan ryttare. Det var tydligast i ena varvet men tendensen fanns i båda. Samtidigt skjuter den ut ytter bog. Om ni sett detta, vad var problemet och hur löste ni det? Jag inser förstås att en klinikkoll är på sin plats, men vill gärna höra lite åsikter. Det är inte en häst jag har något ansvar för och ägarna är medvetna om rörelsemönstret. Hästen är ung och nyligen inriden, den är tämligen omusklad och rids just nu huvudsakligen i terräng för att bli lite stabilare.

Det är just det att hästen inte är färdigmusklad och stark nog att bära sig själv. En häst som jobbar rätt SKA sätta innerbak långt in under magen, men så länge den inte är stark nog att bära sig rätt, skjuter den gärna ut ytterbog. Så det är det, man ska jobba på att fånga in yttersidan.

Är hästen så ung hade jag antagit att det var pga avsaknad av styrka. Hästen orkar inte bära sig och spåra på volt. Helt naturligt för en ung häst.

Att sätta bakbenet under sig är ju det vi vill i ridningen, att den inte orkar leder till att den skjuter ut bogen.

Tack för era svar! Jag inser att jag kanske var otydlig. Hästen hamnar alltså på 3 spår eftersom den sätter inner bak innanför inner fram. Den sätter eventuellt också ytter bak utanför ytter fram, men inte alls så tydligt. Dvs, det är inte så att den hamnar med rumpan utanför voltspåret.

Det har säkert med musklingen att göra, men min undran är om det 'bara' är brist på muskler om ni förstår hur jag menar.

Tack för era svar! Jag inser att jag kanske var otydlig. Hästen hamnar alltså på 3 spår eftersom den sätter inner bak innanför inner fram. Den sätter eventuellt också ytter bak utanför ytter fram, men inte alls så tydligt. Dvs, det är inte så att den hamnar med rumpan utanför voltspåret.

Det har säkert med musklingen att göra, men min undran är om det 'bara' är brist på muskler om ni förstår hur jag menar.

Har du frågat ägaren, vad, hur och varför denne jobbar på det sätt denne gör? Min gamla dam, muskeltränade jag både uppsuttet och avsuttet, genom att själv bestämma när och om hon skulle gå på två eller tre spår när vi jobbade på volt eller sidvärts just för att träna upp muskler, styrka och balans. Det är jättebra gymnastikträning.

Så det MÅSTE inte vara fel på hästen med behov av klinikbesök. Men vi som sitter här på ett forum vet ju inte bakgrunden och ser inte helheten i hur hästen arbetas, så det är svårt att svara bu eller bä om hästens ägare har en magkänsla som pekar på något fel, bör denne givetvis gå vidare med problemlösning.

Men som det låter i mina öron, så är det bara fortsatt grundarbete och styrketräning.

Med vänlig hälsning
IngelaH

Hästen jobbas i regel inte på bana men den har 'tänkt bakåt' och inte velat gå fram ordentligt under en period under hösten. Vilket väl i och för sig också händer med unghästar. Den rids i princip bara på bana under överinseende av en erfaren tränare. Ägaren är ingen nybörjare så jag lägger mig inte i hur hen gör med klinikkoll, men eftersom det är stor skillnad mellan varven skulle jag själv valt att kolla, i allafall om det fortsatte.

Jag tränar mina egna hästar mycket från marken och gör mycket skolor både avsuttet och uppsuttet ungefär som du beskriver. Men jag har ingen erfarenhet av det här beteendet att sätta innerfoten mitt under magen. Det kan bero på att jag aldrig sysslat med unghästar. Min fråga här var mer för att höra andras erfarenhete.

@akleja min erf är att unghästar som är friska och orörda från belastning/arbete dessutom inte uppvisar såna avvikande rörelser . Snarare brukar de vara väldigt fria från avvikelser/störningar just för att de är obelastade i grunden .

Jag tycker inte det alls är självklart att "det är naturligt. Vanligt för unghäst, det växer bort " osv .

Men det är upp till var och en hur man bedömer och utifrån att hästen som jag tolkar dig står under uppsyn hos en tränare som anser att det inte är ngt konstigt osv så får man ju se till det och att det säkert kan vara så .

Det är som sagt omöjligt att bedöma på sociala media och jag uppmanar alltid att ingen ska diagnosticera på sociala media .

@akleja min erf är att unghästar som är friska och orörda från belastning/arbete dessutom inte uppvisar såna avvikande rörelser . Snarare brukar de vara väldigt fria från avvikelser/störningar just för att de är obelastade i grunden .

Jag tycker inte det alls är självklart att "det är naturligt. Vanligt för unghäst, det växer bort " osv .

Men det är upp till var och en hur man bedömer och utifrån att hästen som jag tolkar dig står under uppsyn hos en tränare som anser att det inte är ngt konstigt osv så får man ju se till det och att det säkert kan vara så .

Det är som sagt omöjligt att bedöma på sociala media och jag uppmanar alltid att ingen ska diagnosticera på sociala media .
Tack @mackan ! Nej jag är inte ute efter en diagnos men intresserad av vad andra sett. Den lilla erfarenhet jag själv har av unga hästar är att de var fantastiskt mjuka och liksidiga, vilket sen tyvärr försvinner om de arbetas felaktigt, får skador och förslitningar, etc.

Nu säger jag varken det ena eller andra om hästens behov av veterinärkoll till ägaren. Lite bekymmersamt dock att den här tränaren som onekligen är rutinerad tidigare missade ( = påpekade inte) spatt på en annan häst. Vilket ju visar att man som hästägare alltid måste göra sin egen bedömning.

Liknande trådar

P
Hästvård MEDGÅNG: Vi letar trygg familjehäst och har nu haft en 20-årig nordsvensk på prov ett par månader. Han ser ut som en 11-åring med...
2
Svar
28
· Visningar
7 050
Senast: ellie88
·
C
Dressyr skulle vara väldigt tacksam för tips på olik övningar som kan hjälpa vid följande problem.:bow: har en bebis som är riden ett halvår...
Svar
8
· Visningar
1 313
Senast: citronen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama