sätta päls på önskat ställe?

diabla

Trådstartare
Rakade hästen i början av vintern, hon fick skav överallt, så fort man petar på henne så får hon skav! Nu vill jag att hon ska börja sätta päls där vart hon är rakat så att hon inte ser så tragisk ut!

Jag har för ca 2 månader sen bytt till ett tunnare täcke, och i samma veva satte henne på en B vitamin kur, men detta har inte hjälpt, hon har bara fått mer hår där vart hon är hårig redan, hon är alltså halv-rakad, där är det meter långt och fin färg och glans, men där vart hon är rakat är det matt och tunt.

Hur får jag håret att växa där? Vad kan jag ge henne för att hon ska ha en jämn och fin hårväxt?

Hon får bra och mycket mat, daglig utevistlese, hon är väl omhändertagen på alla sätt, hon får massage, allt en häst kan önska sig.

Vad ska jag göra?

ska jag gå på bvitamin kur igen? äppelcider vinäger? nått annat?

ska jag lägga på ett ännu tunnare täcke?

hjälp tack!

Sv: sätta päls på önskat ställe?

Tror inte du kan skynda på pälsväxten faktiskt..

Men :eek::eek:
diabla skrev:
hon har bara fått mer hår där vart hon är hårig redan,
hon är alltså halv-rakad, där är det meter långt
:eek::eek:

hmm... jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Du förstår väll att jag överdrev? Det måste du ju ha gjort. Så varför skriva så? eller du kanske skämtade? ähh. skit samma.

Överdriver man om en sak, så kan det hända att de som läser tror att man överdriver om andra saker med. I detta fall då avsaknaden av pälsväxt där hästen blivit rakad tidigare...
Förstår inte meningen med överdrifter alls faktiskt

Nej, B-vitaminerna hjälper inte pälsen nåt. Det kanske kan vara idé att se över foderstaten och ev ge lite extra proteiner för pälssättningens skull.

Men den nya pälen som växer ut är inte lika känslig som vinterpälsen. Du får nog helt enkelt ge dig till tåls någon månad.

ang. pälssättningen så tror jag inte du kan göra så mkt. se över din foderstat, som någon annan föreslog. det är även viktigt att hästen får tillräckligt med protein i sin foderstat, då protein är kroppens byggstenar. Protein hjälper kroppen att bygga upp och återhämta sig.
Ang vitaminer så är det så att vitamin-E är en fettlöslig vitamin (så som vitamin-a, -d och -k). För att underlätta för hästen att uppta dessa vitaminer så bör det ske i samband med fett intag. Ett bra tillskott till fodret när du ger en fettlöslig vitamin kan vara olja. vanlig rapsolja går alldeles utmärkt, ca ½-1 dl om dagen.
Fettlösliga vitaminer är även lagringsbara i hästens kropp, till skillnad från vitamin-B och -C (som är vattenlösliga), där överskottet följer med ut i urinen. Därför ska man vara försiktig med att fodra extra med de fettlösliga vitaminerna, då överskott kan vara skadligt för hästen, då det lagras i kroppen. därför är det viktigt att du gör en foderanalys på ditt hö och kollar upp om det är något som fattas eller som din häst får för lite/mycket av. du kan ta hjälp av en foderrådgivare som hjälper dig ta fram en foderstat som passar just din häst och din hästs behov, utifrån ditt hö.
men som sagt, pälsen kan du inte göra så mkt åt.. rakar du hela hästen så får du en jämn utväxt.. annars är det nog bara å vänta på sommarpälsen.. olja är även bra för pälsen förresten. det gör den lite blankare och smidigare.
hoppas allt går bra iaf! :banana:

men skärp dig gnist! Har du inget bättre för dig än att märka ord? Har du nånsins hört talas om en häst som har 1 meter lång päls? Alla förstod att jag övderdrev för att förtydliga det jag skrev och påpeka att det verkligen är långt. Hur orkar du med?

Ohh :cry: en humorlös människa här på buke, som blev så sur för Min lilla överdrift, så ovanligt :cool:

:angel:

du får vänta tills sommar pälsen kommer ,men min fäller redan massor så du behöver kanske inte vänta så länge :)

har hört att det kan hjälpa att massera in recin(stavas?)olja varje dag. det köps på apoteket.
ingen aning om hur bra det är, men kan vara värt ett försök.

Gnist, det är svårt att dömma sånt på internet, vi stryker ett sträck över det hela och hoppas att detta inte påverkar senare trådar.

okej, tack för era svar, jag får hålla ut då!

Min kompis har en kräm som man stryker på på det hårlösa stället så växer pälsen ut på ett par dagar :D (skitcool)

Vet inte vad den heter dock...

Liknande trådar

Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 502
Senast: Aionee
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·
L
Foder & Strö Såhär är det, min häst har väldigt tunn hårväxt i både svans och man. Fin päls i övrigt och det är väl egentligen ingen brist på...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama