sätta på täcket

U

Uddatyp

min häst gillar inte alls när ja sätter på täcket..har hört att hästen antagligen har ont nånstans om dom inte gillar de.
spelar ingen roll vad de är för täcke.
kan dom inte bara liksom inte gilla när man sätter på de?
eller har dom ont nånstans?

Sv: sätta på täcket

jo hästen måste väl inte alls ha ont för att det inte ska gilla att ha täcke. Den kan ju tycka att det är otäckt med nåt så stort som slängs på på dens rygg.

vi hade en ponny i vårt stall som tyckte att täcken var det värsta som fanns
men att han höll på att bli blind på ena ögat han ju ha nått med det att göra:angel:

men det är ju bara att vänja in hästen. täcka av och på ett par gånger om dagen, och ge myyycket godis när han är duktig :D

I vårt stall finns en häst som fullkommligt hatar täcket! Har kommit underfund med att det är gjordarna som far på honom när man "slänger" på täcket. Därför lägger jag nu täcket försiktigt över honom och håller i gjordarna, alt. läggr på täcket på den sida gjordarna är(känns som fel håll). Är naturligtvis lite besvärligare men han mår mycket bättre då....

Min häst är inte alls rädd för täcket, men han gillar det ändå inte... Han är en islandsvalack och en ganska hård kille som gillar att vara riktigt insmord med lera och grenar, och regnar det underkylt regn ställer han sig på en kulle med svansen mot vinden och...tja, det ser nästan ut som om han njuter? :confused: :crazy:
Allt detta kan inte uppnås med fjantiga täcken som håller honom ren och torr, därför undviker han dem :idea:

Så kanske din häst bara mest gillar att vara naturell, som Gud (eller vem det nu var) skapade honom? :D

Nu står det ju inte hur gammal din häst är, eller hur van den är vid att ha täcke. Men täcken, precis som allt annat som vi hivar på våra telingar måste läras in. Den kanske helt enkelt är ovan.

Kan också vara något som hänt tidigare som gör att hästen har svårt för täcket.
Stod en häst i förra stallet som hade fastnat med täcket som tvååring och hästen var livrädd för täcken efter det, sju år senare trots långsam och konstruktiv träning. Den hästen fick gå utan täcke vilket gjorde honom i stort sett oridbar på vintern.

hästen e 14 år nu..så ingen ung.
kanske de är gjordarna hon inte gillar..har ja faktikst aldrig tänkt på..ska testa sätta på de från anda hållet imorrn.
de spelar ingen roll vilket täcke de är..om de e en fillt eller ett tjockt vintertäcke..de e likadant..
när de väl ligger på så e de inga problem..sålänge man inte e o pillar under täcket o så.

Ger du B-vitamin? En del hästar får ont i pälsen när de fäller/sätter päls och ogillar då all beröring av hårremmen.

ja..har gett b-vitamin ganska länge nu..dessutom har ja klippt henne.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 113
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar