Sätta muskler, vilket foder?

M

Marika

Jag fick hem mitt nyinköpta fullblodssto i lördags. Hon är i bra kondition men inte riktigt i tävlingsform så det är lite att jobba på. Hon behöver betydligt mer muskler. Just nu går hon på hösilage, havre, betfor, miner blå och salt. Hon är väldigt lättfödd för att vara fullblod. Men vad ska jag ge henne för att få dom fina musklerna? Eller behövs det något mer? Jag har ju visserligen inte ridit så himla länge på henne. Men ja alltid skönt att få lite tips. :D

Sv: Sätta muskler, vilket foder?

Du ska ge henne ett analyserat grovfoder så att du vet hur mycket och vilket kraftfoder du behöver tillsätta.

Hösilaget är analyserat men har jag har inte hunnit tagit en titt på det än så länge.

Okej, bra :)
Då tycker jag du ska kolla analysen först av allt, sedan vet du vad som kan behöva tillsättas. PMa gärna om du behöver hjälp så kan jag försöka hjälpa till så gott jag kan.

Min ghästhar svårt att sätta muskler å förra vintern bara försvann musklerna, då ringde vi till Krafts foderrådgivare, å dom sa att man skulle ge dom Kraft groov (det gamla) å lusern, samt att m,an skulle ge dom matolja..... ja vet inte vad som går till din häst men min häst mår jätte bra av de......
Han har aldrig haft så mycke muskler som han har nu....
Kjam!!!!

Du behöver ta analysen och sätta dig vid ett foderstatsprogram och räkna ut vad den ska ha. Proteiner är A & O och även kvoten mellan smrp och Mj! Den ska vara över 6,0 (inte 5,9 utan 6,0 eller mer!!!) Har du ingen bra balans i fodret så lär du inte få några muskler på hästen heller.

E-vitaminer är bra att ge som extra tillskott för just musklerna..!

Precis som Alin påpekat så beror det först o främst på vad du har för värden i grovfodret!

Återkom när du har värdena så kan i försöka att hjälpa dig. :smirk:

Jag rekommenderar först o främst ett bra grovfoder (som du verkar ha, eller åtminstone är det analyserat. Så gott som alla hästar bör ha fri tillgång på grovfoder). :)

Sen rekommenderar jag Hippo Choice (den är utan havre) och Chevinal Plus (flytande mineraler). Det är två toppenfoder/tillskott! :bow:

Detta har jag matat mitt fullblod med sedan jag köpte henne från Täby hon var då jättetunn. Hon är nu fin i hullet! :banana:

OBS! E-vitamin är bra tillskott för muskler att hålla sig mjuka, elastiska och även för muskeluppbyggnad! Det viktigaste i muskeluppbyggnad är att hästen får tillräckligt med proteiner för det. Kolla upp dessa värden.

Senast ändrad av en moderator:

hopp_o_galopp skrev:
Jag rekommenderar först o främst ett bra grovfoder (som du verkar ha, eller åtminstone är det analyserat. Så gott som alla hästar bör ha fri tillgång på grovfoder). :)

Om dom inte äter ihjäl sig på fri tillgång vill säga :p ;)

Álin skrev:
Om dom inte äter ihjäl sig på fri tillgång vill säga :p ;)

Hahah! :p Därav "så gott som alla" ;)
Hade ett halvblodssto förut som verkligen ville äta mer än hon borde. Superfet... :-)

Frågade idag efter höanalysen så får väl den förhoppningsvis snart. Hon rabblade upp dom där siffrorna men jag är så dålig på det :angel: Inte så lätt att komma ihåg heller. Men pratade lite med henne om vad jag har tänkt lite. Planerar att ge något kg Krafft Groov, 9-10kg hösilage, E-vitamin och sedan betfor. Hon sa att det nog skulle bli bra hon hade siffrorna i huvudet och sa att det va en bra lösning. Som sagt hon är inte smal på det sättet utan lite knotig eftersom att hon har dåligt med muskler. Tror ni det skulle bli bra? Men återkommer senare igen, men bara lite funderingar såhär långt som skulle funka bra tror jag. ;)

När du har analysvärdena kan jag svara på hur mycket av vad du ska ge. Att din häst är knotig och muskelfattig låter som att den behöver mer protein!
Kanske är erat hö rätt så proteinfattigt och därför är den tunn?
Det återstår att se när jag får se värdena... :smirk:

hopp_o_galopp skrev:
Hahah! :p Därav "så gott som alla" ;)
Hade ett halvblodssto förut som verkligen ville äta mer än hon borde. Superfet... :-)

Hehe ja. Min nordis äter så mycket hö hon bara kan komma åt. På sommarbetet motionerar vi rätt så mycket men hon är ändå mullig :p

Nej jag tror inte det. Hon som äger stallet sa att jag bara skulle behöva ge något Kg Groov så skulle hon klara sig och få det hon behöver. Men jag har ju bara haft henne i lite mer än en vecka så det va ju antagligen tidigare ägares hö som inte var så bra. Hon fick inte så jättemycket av det heller! Men hon har varit jättefint musklad. Så jag har något att sträva efter ;) Jo jag ska försöka få den där analysen det är bara det att hon är så upptagen jämt. Men får väl påminna imorgon! :D

Álin skrev:
Hehe ja. Min nordis äter så mycket hö hon bara kan komma åt. På sommarbetet motionerar vi rätt så mycket men hon är ändå mullig :p

Haha! Ja, det kan jag tänka mig! :D
Mitt sto är sålt nu, men hon var verkligen fet när hon såldes och i och med att hon är dräktig så blir hon bara rundare och rundare. Men, det är inte bara fölet, det kan jag lova ;) :rofl:

Ja då är det säkert det hö hon fick hos förra ägaren som var fattigt...

När du har analysvärdena kan man räkna till exakt vad du behöver ge utöver höet. (OM du nu behöver ge NÅT utöver höet)
Sen om nån månad komer du ha en finare häst! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar