Sätta ihop kastrerad hankanin med två honor?

F

FiaH

Vi har idag en dvärgvädur på 3 år. Nu har vi blivit erbjudna att få två honkaniner, och därför tänkte vi kastrera vår hankanin. Bör detta fungera väl när man sätter ihop dessa kaniner efter att han är kastrerad? De har aldrig träffats förut. Den ena honkaninen är en vädur på 4-5 år och den andra är en löwen-hona på 2 år. Vill ju att de ska kunna gå tillsammans sedan, vi har en stor kaningård ute där de går från vår-höst. Vår hane har också fått bajs som sitter fast i rumpan, är det vanligt? Hur tar man bäst bort det? Tacksam för svar.:banana:

Sv: Sätta ihop kastrerad hankanin med två honor?

om man kastrerar en hane så sent så är risken att beteendena inte försvinner, men det blir ju inga bäbisar såklart...
om det funkar kan ingen svara på, det får man prova. det beror på hur individerna är.

ja helt ovanligt är det väl inte...
jag brukar ta lite papper eller blöta upp det ..

Sv: Sätta ihop kastrerad hankanin med två honor?

Det brukar fungera bra! Min syster köpte en dvärgvädurs kille och sedan en löwenhona och tog en kull. Sedan kastrerades hanen och en av hanbäbisarna som skulle behållas och nu bor alla tre ihop, inga som helst problem!

Är den ofta det? Lös i magen? isf kan det bero på överkänslighet mot blöt mat, typ moötter osv. Ge den bara hö tills den blir bra i magen igen, och sedan torrfoder också när han är bra igen.

Jag brukar ta och duscha min ren när non råkar bli lös i magen. Torka ordentligt torrt men handduk sen.

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Blyger
·
Däggdjur Jag har en kastrerad hona ca 2 år gammal. Hennes kompis dog för en dryg vecka sedan. Nu känner vi oss redo att skaffa en ny vän till...
Svar
4
· Visningar
5 845
Senast: Miingla
·
Däggdjur Min familj fick hem en kaninunge (hona) för en vecka sedan och satte idag ihop henne utomhus med vår andra kanin, en hane på ca 1,5 år...
Svar
1
· Visningar
1 317
T
Däggdjur Min son fick i höstas sin efterlängtade kanin. En kastrerad hane på 1½ år. Vi har inte så mycket erfarenhet när det gäller kaniner så vi...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama