Sv: Sätta igång?
Håller helt med!
En häst som varit skadad måste sättas igång försiktigt utefter vad den haft för skada. Har hästen däremot bara blivit stående den tiden du uppger så sätter jag igång med alla gångarter direkt och man får känna av hur mkt som är lagom för hästen. Den får inte bli supertrött, då är det stor risk för skador!!
Däremot så drar jag mig inte för att trava och kanske galoppera redan första passet, har den inte varit skadad så är inte det något som hindrar det. Man får bara göra det med måtta.
Ser dessutom till att rida arbetspass i ridhus (och givetvis i skogen också) direkt, har inte en månadslång fluffiluff i skogen först som många har.
I ridhuset blir det korta pass på 15-20 minuter i mkt skritt men självklart även trav och galopp så snart hästen är redo (i bärighet, balans och korrekt form) nägra dagar i veckan. Ungefär samma intervall som den kommer att ha när den är helt igångsatt, bara det att då får den längre och mer intensiva pass.
Smyger inte omkring och finåker utan det ska vara korrekt direkt, annars bäddar man för ny skada.