Sätta igång?

V

vibeke

Hur skulle ni sätta igång en häst som vilat ungefär 2 månader till ett halvår?
skulle vara kul att höra era svar :D

Sv: Sätta igång?

I mitt fall beror det helt och hållet på VARFÖR? hästen har vilat.

/B

Håller helt med!

En häst som varit skadad måste sättas igång försiktigt utefter vad den haft för skada. Har hästen däremot bara blivit stående den tiden du uppger så sätter jag igång med alla gångarter direkt och man får känna av hur mkt som är lagom för hästen. Den får inte bli supertrött, då är det stor risk för skador!!

Däremot så drar jag mig inte för att trava och kanske galoppera redan första passet, har den inte varit skadad så är inte det något som hindrar det. Man får bara göra det med måtta.

Ser dessutom till att rida arbetspass i ridhus (och givetvis i skogen också) direkt, har inte en månadslång fluffiluff i skogen först som många har.
I ridhuset blir det korta pass på 15-20 minuter i mkt skritt men självklart även trav och galopp så snart hästen är redo (i bärighet, balans och korrekt form) nägra dagar i veckan. Ungefär samma intervall som den kommer att ha när den är helt igångsatt, bara det att då får den längre och mer intensiva pass.

Smyger inte omkring och finåker utan det ska vara korrekt direkt, annars bäddar man för ny skada.

Senast ändrad:

Beror som de andra har påpekat på om det är pga skada eller avställning. Men jag skulle skritta mycket i början, gärna i skogen så hästen får lyfta lite på benen, men ta det försiktigt och bygga upp i lagom takt, utan brådska. Skulle klättra också.

Beror som andra skriver på varför hästen har vilat, men om den bara har vilat utan skada så sätter jag igång lite försiktigt.
Mycket uteritter, men kan trava och galoppera lite även i början.
Men inte så att hästen blir jättetrött såklart.

Man känner ju lite vad hästen klarar också.

Flashback till när min tränare tycker jag mesar för mycket med igångsättningar... :devil:

Börjar inse att man kan gå ganska fort fram om hästen inte varit skadad. Men tycker att långa skritturer i skogen är viktigt i början, blandat med övriga pass. Jobbiga pass ska vara korta, skritturerna långa. Ju mer man rider i god balans och form desto bättre, så hellre en kort stund då hästen orkar bära sig än en lång stund i fel form.

Skritturerna är ju undantaget då, men jag ser framför mig mycket backar och off-road, mina skritturer är inget lull-lull. När man befinner sig på en väg brukar det bli skänkelvikningar, halter osv. Varför skritta bara på långa tyglar när man har bra underlag :)

Tack för alla svar:D. Nej, det har inte varit en skada som har hindrat honom, han va en ridskole häst och ridskolan gick i konkurs. Han transporterades till en annan ägare och där bara fått gå i hagen.

Mitt halvblod var mycket sporadiskt riden när hon kom till mig (på grund av tidsbrist). Efter att hon hade fått gå i hagen och vänja sig några dagar skrittade vi ut i skogen i flera veckor innan vi började lägga på lite trav.

Efter ungefär två månader var hon, i mina ögon, klar för ett lättare pass i paddocken. Men i samma veva skadade hon senan i hagen, så nu är vi tillbaka på ruta ett igen.

Jag skulle oxå tänka på om den bara stått i 2 månader eller ett halvår det är ganska stor skillnad. Har för mig att efter ca 4 veckor börjar hästen tappa kondition men var ett tag sen jag gjorde arbetet. Om den nu har vilat 2 månader skulle jag inte ta det super lungt utan kolla vad den orkar och ta det fårn där. Men om den vilat ett halvår så skulle jag nog lägga upp en bra igångsättning.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 344
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18