Sätta igång sto efter fölning

sandra87_

Trådstartare
Hej.

En vän till mig har ett 4-årigt halvblodssto. För ca 3 veckor sedan fick hon sitt första föl. Tyvärr fick fölungen tas bort i måndags av olika anledningar. Stoet tog detta bra. Brydde sig inte alls när hon insett att den var död och blev inte orolig när den togs ifrån henne ur boxen och har inte heller letat efter den.
Fölningen gick snabbt och lätt.
Frågan vi ställer oss nu är hur man ska tänka angående igångsättning av stoet. Hon är inriden som 3-åring och gjorde 3-års test innan hon betäcktes och ställdes av. Har gått i stor hage och rört sig normalt naturligtvis men har inte arbetats.
Hur länge är lämpligt att vänta innan man börjar sätta igång henne igen?
Stoet mår som sagt bra både psykiskt och fysiskt.
Vännen hade fått rådet från en stallkompis att skritta i minst 6 månader och helst till största delen vid hand för att inte riskera att stoet går sönder.
Själv tycker jag att det känns lite väl länge? Stoet har ju inte varit skadad utan är helt fräsch i kroppen.
Naturligtvis ska man inte stressa igång men skritt och så småningom lite jogg efter kan väl ändå inte skada en fullt frisk 4-åring?

Tacksam för input och erfarenheter!

Jag hade nog satt i gång den som vilken häst som helst, försiktigt och efter hästens förmåga. En dräktighet är ju inget sjukdomstillstånd.

Jag har ingen erfarenhet av liknande fall, men förstår inte varför hästen skulle gå i sönder av att sättas igång.

Det låter som att den stallkompisen inte har en aning om vad h*n pratar om. Man sätter igång försiktigt precis som vilken häst som helst.

Tack för svar!
Då tänker vi rätt iallafall.
Hur länge tycker ni man ska vänta efter att stoet förlorade fölet innan man börjar sätta igång henne igen?

Det man ska vänta ut är att bäckenbanden sätter sig igen efter fölningen och det tar inte så lång tid. Så när stoet ser ut som vanligt igen i kors/rumpa så är hon som vilken häst som helst som ska sättas igång efter vila.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 963
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 712
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama