sätta igång snabbt

panzy

Trådstartare
hur snabbt kan man sätta igång en häst som tidigare gått distans??
hästen har ej varit helt el ngt, bara inte riden på ett tag (vet ej hur länge)

går det öht att träna upp den så den kan gå tjustritten om 7 veckor eller är det bara att lägga ner direkt????

hur ska man isf lägga upp träningen???

tror/tycker själv att det är för kort tid, men vet som sagt inte exakt hur länge hästen stått eller hur dålig kondis den har....

Sv: sätta igång snabbt

Jag skulle först och främst ta redan på hur länge hästen har vilat...tycker det är rätt avgörande i frågan om du ska hinna få igång den såpass att du kan tävla om 7 veckor...

Var den i full tävlingskondis då den "ställdes av", eller när tävlade den senast. Har den vilat några månader eller mindre borde det ju inte vara några problem att hinna. Men har den vilat ½ år eller mer skulle jag vara mer tveksam.

men så är jag överdrivet försiktig osså med igångsättningar. ;)

Kolla upp på distsnlistan.com när hästen startades senast och det viktigaste är att veta hur länge den varit avställd. Man ska dra öronen åt sig ifall man inte kan få veta hur länge och se träningsdagböcker....då kan du räkna med att det är läääänge sedan den gjorde ngt.

www.distanslistan.com[/url] skall det ju vara såklart

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 414
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 804
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka