sätta igång fd halt häst?

Buck

Trådstartare
hej min häst blev halt i våras och har nyligen blivit frisk i alla benen, ingen svullnad och inget haltande. (med undantag att hon trampade i en håla förra månaden och småhaltade utan att vara svullen. dock har även det haltandet upphört nu.) jag skrittade henne i ca 5min nu i helgen, hon haltade inte utan var mycket pigg och glad:rofl:. jag har ingen tillgång till paddock eller ridhus förrens senare i höst, så jag rider ut eller jobbar henne i hagen i vanliga fall.
:laugh:
hon är ganska tittig och sprallig när man rider när det blåser, men annars relativt lugn. hur kan jag sätta igång henne på bästa sätt?:confused: då hon inte blivit tränad på ett halvår så har hon tappat mycket muskler och sadlen sitter dåligare nu men går ändå att använda med en extra padd. hur kan jag sätta igång henne på bästa sätt utan att belasta henne fel och samtidigt hålla henne lugn? tränade henne i hoppning innan hältan men på första tävlingen blev hon halt, och har blivit minimalt riden sen dess.

ge mig förslag på igångsättningar!!!!!!!:bump: har ingen tränare men ska skaffa när hästen är i bättre kondition.

(vetrinären sa att jag skule skritta en vecka trava andra och gallopera den tredje, vilket jag gjorde men gick snabbt tillbaka till att bara skritta ut henne. tills hon trampade i hålan då jag lät henne vila tills i förgår.)

Senast ändrad:
Sv: sätta igång fd halt häst?

Först och främst GRATTIS! Visst är det en underbar känsla! Har också vart med om precis samma sak. Halt och i princip utdömd häst i början av sommaren som nu är frisk:love:

Men jag blir lite förvånad har hästen stått i ett halvår och den ska bara skrittar och travas i en vecka vardera? Ifs så vet jag inte vad det är för typ av skada din har haft.
Min hade troligtvis en ligamentskada (de kom aldrig fram till någon orsak men misstänker det). Henne ska jag skritta en månad sen trava i en månad. Känns hon efter det helt 100 så kan hon börja galoppera. Jag tar det dock ännu lugnare. Hon har vart "friskförklarad" i ca två månader och vi skrittar fortfarande. Dock har hon hunnit med en hovböld mitt i allt också så vi har inte kunnar rida helt regelbundet förren nu de tre senaste veckorna.

Från början skulle vi skritta i 20-30 minuter. Det har vi nu utökat till ca en timme ibland kortare. Rider bara i skogen för att musklerna och skellettet ska få bygga upp sig innan det blir någon ansträngning. Det var min vet också väldigt noga med att understryka. Bara ridning i skog och mark de första månaderna. Men vi rider inte bara på raka stigar utan vi klättrar smått, går på ojämna underlag, rakt in i skogen osv. Allt för att hon ska få igång tankeverksamheten, lyfta på fötterna och stärka sig.

Om ca en vecka tänker jag börja trava smått. Men endast ytterst lite till en början. Jag tar det hellre för långsamt än för snabbt.

Tänk på att det tar 2 veckor att bygga upp konditionen, 2 månader att bygga upp musklerna och ett halvår att bygga upp skellettet! Det finns många fall där tävlingshästar satts igång för snabbt och helt plötsligt brytit ett ben p.g.a att det inte är tillräckligt starkt. Får en häst stå i två veckor kan man redan efter den tiden se skillnad på skellettet på röntgenplåtarna.

Men lycka till och hoppas att hästen håller sig frisk nu! ::laugh:

Skritta runt!
Helt klart det bästa sättet (enligt mig!) för en pigg, fräsch och hållbar häst är att skritta runt på varierande underlag! skog, skogsstigar, grusvägar, asfalt.... Finns lika många variationer som underlag:laugh:

Har någongång hör att det ska ta minst lika många månader att sätta igång hästen som den varit avställd?

Att sätta igång hästen på 3 veckor ltåer som ett etremt korkat råd från veterinären!
Man bör ju räkna med några månaders igångsättning när det gäller en Frisk häst som stått så pass länge.
Har hästen haft någon skada är det ännu viktigare med långsam uppbyggnad.
Är det belastningsskada måste man ju dessutom tänka på hur man red innan och ändra sin ridning.

När jag sätter igång en häst brukar jag variera ridningen så mkt som möjligt. Ex 1 dag på gräs, 1 på grus (på banan), 1 dag alsfalt.
Så man stärker upp hästen på olika underlag.
Först skritt 20-30 minuter ett par veckor på lång tygel, sen längre perioder och varierat med mer styrka som klättring och formning..
Efter ytterligare några veckor lägger man till trav arbete och jobbar upp det på samma sätt.
Jag brukar lägga in korta galopper i travperioderna också, fast bara korta bitar och i båda galopperna.

ja jag inser nu att det var ett dumt råd av vet. :(
jag har börjat med trick träning och miljö träning, nu så att hon blir mindre sprallig över små saker (försöker göra det liknande polis-hästarnas träning). men ska jag börja skritta varje dag nu ibörjan, eller bara varannan dag 10 min om dagen. och öka rid dagarna innan jag ökar tiden på skritt passen? så t e.x. denna veckan skritt 10min varannan dag och miljö varannan. sen nästa vecka skritt 10min alla dagar, sen öka med 5 min varje vecka? tills hon kan börja trava.

och när kan jag börja hoppa mindre hinder igen?? (på ett ungefär) till våren eller ett x antal veckor efter jag börjat arbeta henne i form och galoperat henne. hon kommer nog att behöva hoppa mycket studs och kavaletti för att få tillbaka rygg musklerna.

ja jag inser nu att det var ett dumt råd av vet. :(
jag har börjat med trick träning och miljö träning, nu så att hon blir mindre sprallig över små saker (försöker göra det liknande polis-hästarnas träning). men ska jag börja skritta varje dag nu ibörjan, eller bara varannan dag 10 min om dagen. och öka rid dagarna innan jag ökar tiden på skritt passen? så t e.x. denna veckan skritt 10min varannan dag och miljö varannan. sen nästa vecka skritt 10min alla dagar, sen öka med 5 min varje vecka? tills hon kan börja trava.

och när kan jag börja hoppa mindre hinder igen?? (på ett ungefär) till våren eller ett x antal veckor efter jag börjat arbeta henne i form och galoperat henne. hon kommer nog att behöva hoppa mycket studs och kavaletti för att få tillbaka rygg musklerna.

Vad exakt var diagnosen på /problemet med hästens hälta, dvs vad var utlåtandet?

Rent generellt: att skritta 10 minuter varannan dag är inte särskilt effektivt, är hästen ohalt kan den skrittas varje dag, säkert en halvtimma som sen ökas ut. se till att rida rakt fram på bra underlag, gärna varierande underlag dock.

om hästen har stått halt ett halvår så får du räkna med ungefär den tiden dvs ca ett halvår att sätta igång den innan du ens kan börja tänka på hoppning. Den skall vara igång fullt ut på raka spår innan hoppning läggs in.

jag tycker verkligen du ska vända dig till en annan veterinär som ger dig konkreta råd runt ett igångsättningsprogram för hästen.

hon hade kotleds inflamation på båda fram, 1 och 2 gradig hälta. samt en spricka på giffelbenet på höger fram.
hon hade aldrig varit halt innan, och fick förmodligen kotleds inflamationen pga ny ryttare/rid sätt och nytt underlag+ skenade i hagen de 2 första månaderna. fick hem henne 2:a januari. sprickan fick hon förmodligen då hon slet sig när vi skulle till vet för kotleds inflamationen, hon snubblade eller gick omkull då(försvann bakom huset nån sek). det var vet som såg bulan.

Då skulle jag sätta igång henne som jag beskrivit nedan, och hoppning på en häst med fd kotledsinflammation introduceras mycket sent, först när hästen varit fullt igång ett tag och hållit sig frisk.
I slutet av igångsättnings perioden efter klartecken från veterinär kan du börja introducera böjda spår igen, dvs tömkörning eller korta ridpass på bana, och sen bygga på tidsmässigt på även de passen. allt detta kommer som sagt före hoppning.

10 minuter varannan dag gör ingen skillnad. Anledningen till att hästen ska skrittas är för att benen ska vänja sig vid den belastningen. Och 10 minuter om dagen då får hen ju bättre motion ute i hagen ;)

Min vet sa åt mig att börja med rundor på 20-30 min och hon tyckte att jag ganska snart kunde komma ut varje dag. Det är som sagt ingen ansträngning för hästen utan enbart extra belastning. Dock rids hon inte varje dag utan kanske sex dagar i veckan på varierat underlag: skogsstigar, grusvägar, asfalt.

Hoppning ska du inte börja tänka på på vääldigt länge. I min planering kommer vi börja träna dressyr smått om ett halvår kanske och hoppning några månader efter det tidigast. Jag tar det hellre för långsamt och får en stark och frisk häst!

Muskler kan du bygga på andra sätt än studshoppning ;) Ut och rid i skogen. Gå mellan stock och sten, rakt ut i skogen ifrån stigarna, klättra osv. Kanske inte första veckan men det är bra att få igång tankeverksamheten så fort som möjligt ;)

men det finns ingen skog i närheten!!! och ingenstans att klättra heller:cry:(allt är platt där jag bor(centrala skåne):mad:)
och då min lilla älskling är livlädd för kor så kan vi bara skritta runt, runt på åkern eller en km på grusväg:cry: och detta går bara efter kl 5 på kvällen då nästan alla korna är inne.:( men i vinter så har jag både tillgång till ridhus, paddock och eventelt en liten skog. :bump: men jag red henne igår och det gick bra, även om det var halv orkan och höll på att bli beck svart väldigt snabbt:rofl: konstigt nog så blir hon lugn när man sjunger. ha ha:p
ska försöka rida lite längre idag, var bara ute i en kvart igår. siktar på 20 min skritt + lite we träning.:bump:

Sitter i samma sits själv. Häste blev halt 4April för att vara exakt. Ett ben. Var det satt har inte klinikerna listat ut. Den ena kliniken behandlade på måfå vilket vi kunde varit utan..

Men men.. Låång vila hjälpte.. för fyra veckor sen när ja linade han för att snabbt se. (man såg tydligast i högervarvet) så gick han helt rent :)
Han vilade en vecka till sen linade jag han igen. Inte halt då heller. Väntade några dagar sen fick en utomstående kolla så ja inte blivit blind. och han va inte halt då heller..

Jag gick kortare rundor med han på hårdare underlag, longerade han ca 10 min i hagen ett par dagar på stooor volt. Sen fick han va helt en vecka och nu har jag skrittat han en gång i förrgår. Planen är att skritta varannan dag. Först endast på mjukt underlag sen om ett par veckor lägga in lite skritt på asfalt och lite grus. Planen är att skritta två månader helt.. Sen ta det jättelungt. Han har tappat mycket muskler på detta halvåret och jag trodde faktiskt aldrig han skulle bli bra igen.. därför kommer jag absolut inte stressa.. Planen är att han ska ridas i alla gångarter i Jan/Feb någongång..

Trava efter en vecka skulle jag aldrig någonsin göra... Kvittar vad vet sagt..

han tar emot en hel del tävlings ryttare, så det kan vara därför. om jag inte följt vet´s råd så hade jag nog kunnat trava henne lite nu:( men, men inget att göra åt det nu, men jag kommer inte att göra om det igen:) der är bara kämpa på!!

men det finns ingen skog i närheten!!! och ingenstans att klättra heller:cry:(allt är platt där jag bor(centrala skåne):mad:)
och då min lilla älskling är livlädd för kor så kan vi bara skritta runt, runt på åkern eller en km på grusväg:cry: och detta går bara efter kl 5 på kvällen då nästan alla korna är inne.:( men i vinter så har jag både tillgång till ridhus, paddock och eventelt en liten skog. :bump: men jag red henne igår och det gick bra, även om det var halv orkan och höll på att bli beck svart väldigt snabbt:rofl: konstigt nog så blir hon lugn när man sjunger. ha ha:p
ska försöka rida lite längre idag, var bara ute i en kvart igår. siktar på 20 min skritt + lite we träning.:bump:

Läs igen vad jag skrivit ang. rehabilitering efter kotledsinflammation. Ridhus, ridbanor och böjda spår är uteslutet att börja med så snabbt, du måste bygga upp och stärka hästen på raka spår utomhus. Om du inte har ridvägar kanske ngn kan skjutsa dig till ngn skog några dagar i veckan? annars får hästen vänja sig vid korna. att rida på platta grusvägar är bra ett bra tag framöver för din häst.

KL. En varning! När det gäller en häst som varit avställd så länge vet man inte om den verkligen är frisk förrän man satt igång den.
PL

mackan
jag har inte tillgång till ridhus eller padock förens senare i höst, men kommer nog inte att rida där förens i vår då det är dyrt att rida där:( raka spår är allt jag har, rider i kanten på vallen hemma(fyrkantig), den rundan är ca 2km men rider på grusvägen utanför huset också, 500m fram och tillbaka.

peter_lundin
jag har hört det, så jag håller ett öga på hennes ben och tar det lugnt. men då min lilla pålla tycker om att trava runder i hagen så fort nån kör för fort förbi så har hon hållt igång och tränat helt själv nu i några veckor. (hon haltar inte ens när hon skenat runt som en dåre för att tagit ut kompisen i hagen brevid^^)

Visst är det bra att hästen rör på sig i hagen. Men det är inte alls samma ansträngning som ridning. Så du vet inte om hästen är bra förren den är i en bra ridkondition igen :)

ja det vet jag om, var ute och red med grannen i fredags, och det gick mycket bra:) dock så blev hon lite trött efter en halv timme så då red jag hem igen. men för att bara varit riden i 10min innan så kan man ju förstå det.

En häst jag känner har blivit frisk nu efter en hälta som hon haft i ca 3-4månader. Veterinären har sagt att hon ska skrittas en månad, sen kan hon börja travas i en månad och sen börja gallopera så smått om det har gått bra.

Rekommenderar tömkörning! :)

Rekommendationer jag fått av veterinärerna (iofs efter kortare viloperioder) är promenad på raka spår en timme om dagen i ungefär 2 veckor.
Sedan uppsutten skritt på raka spår i ytterligare 3-4 veckor i ca 30 minuter. Att man sedan behåller tiden 30 minuter men lägger in korta trav och galoppass. Det viktigaste jag lärt mig är egentligen att hålla sig rak (så att hästen inte undviker att belasta där det brukade göra ont) och inte börja med böjda spår förrän konditionen egentligen är tillbaka där den var.
Lycka till :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: Cattis_E
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: tuaphua
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 786
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka