Sätta igång en häst som stått i 7-8 år???

F

Fortfarande Grevinnan

Just nu skrittar vi på lång tygel i skogen 3 gånger i veckan....
Kanske ska tilläggas att jag heller inte är igång :rofl:

Sv: Sätta igång en häst som stått i 7-8 år???

:D bäst att ta det lugnt för er båda då... ;)
Ja, jag har bara kunnat rida sporadiskt över sommaren pga alla bromsar, så mina är oxå under igångsättning. Skruttas och travas kooorta bitar ett par v framåt. Märren råkade bli lite rund när hon kom hem från betet, så henne tar jag det extra lugnt med för att inte paja benen... :o

Haha, det skulle stått SKRITTAS men skrutta är en ganska bra benämning på vad jag gör nu! :D ;)

Ska snart också ge mig på ett sånt projekt. Ska rida en häst som inte är riden (och knappt hanterad) på fem år. Just nu longerar vi och marktränar (mycket basic uppfostringsgrejer).

Hur reagerade din häst när du satt upp första gången? Körde du en "nyinridning"? Har ju ingen aning om hur "min" häst kommer reagera alls. Antingen bryr han sig väl inte eller så får man sig en flygtur...spännande...

Konditionsmässigt fick jag rådet att sätta igång mitt fullblod efter 4 månaders konvalescens (stressfraktur) såhär:

4-5 veckors skritt. 10 min första dagen, öka på med 5 min per dag tills du är uppe i 90 min. Rid sedan 90 min per dag tills de 4-5 veckorna nått sitt slut.

8-9 veckors trav. Börja med korta sträckor på rakt spår, öka med 5 minuter per vecka tills du är uppe i 45 min trav per ridpass. Skritten minskas alltså gradvis under den här tiden och "ersätts" av trav. Introducera volter, serpentiner och mer samlat arbete allt eftersom din häst är redo för det.

Därefter kan du introducera galopp. Låt galopparbetet ta ungefär en månad, utöka kraven (snabbhet, bärighet osv) allteftersom. Nu är ridpassen alltså rätt "snabba" och med mycket variation mellan främst galopp och trav. Fortfarande jätteviktigt att skritta fram och av grundligt dock! Mot slutet av perioden, introducera bommar och småhinder och fortsätt sedan "som vanligt".

Så efter ungefär 4 månader har du en häst med järnkondition :D .

Jag är f.n. bara inne på vecka ett av skritten (40 min idag) men en kompis har följt ett liknande igångsättningprogram och det funkar verkligen.

Första gången red min dotter henne och jag hade grimskaft på men efter det har någon ridit och någon cyklat bredvid.
Men nu vet vi vad hon gör med bilar och ensilagebalar osv. (hon gör ingenting)
Nu rider vi ut på varsin häst för nu har dom "flockat" ihop sej och alla är kompisar.
Träningsprogrammet låter bra men när jag rider i "vanliga" fall så kanske det blir fyra-fem km och bara lite trav och galopp....tror knappast att jag kommer upp till det som kallas promenadridning :angel:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama