Sv: Sätta igång en häst som stått i 7-8 år???
Konditionsmässigt fick jag rådet att sätta igång mitt fullblod efter 4 månaders konvalescens (stressfraktur) såhär:
4-5 veckors skritt. 10 min första dagen, öka på med 5 min per dag tills du är uppe i 90 min. Rid sedan 90 min per dag tills de 4-5 veckorna nått sitt slut.
8-9 veckors trav. Börja med korta sträckor på rakt spår, öka med 5 minuter per vecka tills du är uppe i 45 min trav per ridpass. Skritten minskas alltså gradvis under den här tiden och "ersätts" av trav. Introducera volter, serpentiner och mer samlat arbete allt eftersom din häst är redo för det.
Därefter kan du introducera galopp. Låt galopparbetet ta ungefär en månad, utöka kraven (snabbhet, bärighet osv) allteftersom. Nu är ridpassen alltså rätt "snabba" och med mycket variation mellan främst galopp och trav. Fortfarande jätteviktigt att skritta fram och av grundligt dock! Mot slutet av perioden, introducera bommar och småhinder och fortsätt sedan "som vanligt".
Så efter ungefär 4 månader har du en häst med järnkondition
.
Jag är f.n. bara inne på vecka ett av skritten (40 min idag) men en kompis har följt ett liknande igångsättningprogram och det funkar verkligen.