Sätta igång efter vila

J

jockey_86

I september ska jag börja rida mitt 3-åriga fullblod igen efter 3 månaders vila. Innan vilan fick hon ledinflammation i kot- och knäleder och blev sedan sprutad med kortison. Nu när jag ska sätta igång henne igen vill jag verkligen ta det lugnt och stärka upp henne sakta sakta så att inte ledinflammationerna kommer tillbaka. Hur ska jag lägga upp det? Tänkte skritta i ett par månader sedan börja trava osv. Med stegvis ökande längd på ridpassen.

Sv: Sätta igång efter vila

Skritta mycket och långt. Ut i skogen så hon får lyfta på benen. Och som du skrev tänker du ta det lungt och det är bra.

tack...okej...

Senast ändrad av en moderator:

Hur länge ska man skritta per ridpass inann man kan börja med trav i ridpassen?

Min kompis fullblod bröt benet i vintras och boxvilade i fyra månader. Så här rekommenderade hennes veterinär igångsättningen:

4 veckors skritt (en vecka för varje månad hästen stått). Först i hand, sedan riden, öka med max 5 minuter per dag. När hästen är uppe i 90 minuters skritt per dag kan man börja trava. Börja med en minut (på rakt spår och jämnt underlag) och utöka med fem minuter per vecka. När hästen är uppe i 45 minuters trav per dag kan man introducera galopp. Travarbetet tar alltså två månader!!! Galoppen utökas på liknande sätt under en månad. Under den sista månaden (den med galopp) kan man dessutom börja jobba hästen ordentligt på böjt spår, sidvärtsrörelser etc. Hoppa fick hon inte göra förrän galoppmånaden var avslutad och det måste också börjas på låg nivå med bommar på marken osv.

Hon är nu i slutet av igångsättningen och hästen ser helt fantastisk ut, välmusklad och toppkondition.

Det låter rimligt... Men hur menar du, först 4 veckors skritt vid hand och sedan 4 veckor riden? Hur lång tid (hur många månader/veckor) skrittade hon hästen totalt innan hon började trava den?
Sedan när man börjar med traven, hur länge ska man trava i ett strek utan att skritta, och hur lång tid skrittar man isåfall mellan travpassen?

känn efter själv efter dom där fyra veckorna uppsutten skritt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Ridning Hur har ni lagt upp igångsättningen efter vilan efter inridning? Häst som reds in i somras, 3 år, har nu haft ca 2 månaders vila men...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V