Sätta igång efter vila sen i april...

tinafinis

Trådstartare
Några tips på hur ni hade hade gjort om er häst hade fått vila sedan i april.
Fram till april var hon i god kondition o jag red inte lika intensivt i slutet.

Nu är hon dräktig på ca 50 dagen.

Har ni några tips på hur ni hade satt igång en sådan häst? Syftar då främst på skritt o trav då hon inte kan aarbetsgaloppera i naturen utan de går bara i paddock o de har jag tyvärr inte tillgång till just nu då grannen har lagt en hög med grus mitt i den som....
Hur ofta ska jag ut med henne till en början?

Idag ska vi alla fall ut o skritta då de e så härligt väder för en gångs skull.

Sv: Sätta igång efter vila sen i april...

Börja med skritturer i skogen. Först ganska korta på plant underlag, efter ett tag kan du övergå till längre skrittturer i mer brant terräng. Skritt är en underskattad gångart som ofta är den som bygger upp hästens muskler bäst!

jag hade börjat så i några veckor, sen successivt ta lite trav. Viktigast: Ta det sakta!

Sv: Sätta igång efter vila sen i april...

Var ute på min 1:a ridtur idag då hon var tjock i bakbenen sist då jag skrev. Det var borta efter nårra timmar så ja vet inte vad de var.

Hon var pigg o ville gärna springa...
Verkade tycka det var roligt.
Gått upp i vikt oxå märkte ja på sadeljorden! :-)

Tack för tipsen! Dock finns här ingen brant teräng....

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 433
Senast: Andromedae
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama