Sätta igång efter skada

S

smultronfot

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med hur fort jag ska sätta igång min 6 åring efter att han har varit halt.
Han markerade på böjprov i 6/3.
Fick råd av vet. att bara ta det lugnt. Han skrittades fredag och stod lördag + söndag för de va snöstorm och jag har inte tillgång till ridhus hemma.
Måndag 10/3 red jag försikigt och han markerade tydligt.
Vila den veckan + antibiotika behanding och lidnor fram.
v12 började gå någon enstaka promenad mest för att jah började krypa ur skinnet. Märkte i slutet av veckan att han började busa lite mer i hagen.
v13 promenerade jag dagligen.
v 14 har jag börjat tömmköra i skritt mycket ut men även lite på banan inte mycket volter. Har travat lite i onsdags en kort sträcka på bra underlag.
v15 tänkte jag sitta upp, (hade suttit upp tidigare om de inte va för att han är en explosiv häst ;) )

När kan jag börja trava rida på volt o.s.v.?
Hur försiktigt bör jag vara?

Sv: Sätta igång efter skada

ursäkta nu, men "ridhästfolk" är lite överlöjliga i detta sammanhanget.

detta med att "skritta första veckan, 5 minuter, 25 minuter 20 minuter, sedan trava andra veckan tre minuter, feminuter bla bla" , så är det inte inom tex travet.

Du kan börja trava lite nu med en gång. på en månad hnner inte en vältränad häst tappa jättemycket.
Givetvis kan du inte hårdträna med en gång, men inte sätta igång översakta heller.

Du har väl gjort omböjning?
annars är det ju ingen ide att sätta igång igen, om hästen fortfarande är halt menar jag.

Jo självklart har jag gjort de! :)
Okej, jag kanske är lite löjlig.

Men hur mycket kan jag trava då? Rida på volter? klättra?

Hur länge har den stått?,vad var det för skada?.
Min häst stod på boxvila 4 mån,blev op i okt.Jag började att skritta henne 10 jan,började att trava för ca 1 månad sen,men endast raka spår,rakt fram på vägen,ngt enstaka varv i paddocken ngn gång i v,för att "känna" efter.Jag tror man tjänar på att sätta igång hästen på lång sikt.Min ska röntgas 5 maj för att se hur resultatet blev,efter det tar jag nästa steg.

Bra!
jag menar inte ett DU är löjlig, men att det är ett vanligt fenomen inom hästvärlden. Jag är också löjlig i vissa fall. :)

volter sliter mer på leder än ridning på rakt spår, så jag skulle nog fokusera mer på det.

Klättring är ju alltid mkt bra träning :idea:

Ang hur mcket trav, det är individuellt. Du får känna bäst på din hästsjälv, men säg att du tex är ute en timme, så kan du lätt trava 15 - 20 minuter, men inte i sträck. blanda skritt och trav.
Öka dag för dag sen i slutet av veckan ett vanligt lätt jobb.
Det borde inte vara några problem, om inte hästen är känslig för tex korsförlamning.

Helt ärligt.. detta är ingen fråga du ska ställa här utan ta med aktuell vetrinär som faktiskt sett hästen i fråga.

Vad han hade för skada vet jag inte säkert.
vet. och jag trodde han hade fått kotledsinflammation men de var förmodligen någon slags vrickning.
Andra vet. som kom ut sa att de förmodligen bara va en vrickning men att jag skulle hålla koll och ta det lugnt ett tag.
Att han kan ha blivit sliten och fått en lite ledinflammation men att den kunde ha försvunnit med antibiotikan.

Jag har alltid flera olika vet. eftersom de kommer vet. söder ifrån då de är brist här uppe just nu.

Tack för svar! :)
Kommer rida ut mycket nu då det blir så dåligt underlag i paddocken.
Den är rätt liten så de blir mycket böjda spår.
Kanske rider 1- 2 ggr i veckan i paddocken + ut och resten bara ut.
Beror på hur han känns och hur underlaget är.

Tack för svar! :)
Kommer rida ut mycket nu då det blir så dåligt underlag i paddocken.
Den är rätt liten så de blir mycket böjda spår.
Kanske rider 1- 2 ggr i veckan i paddocken + ut och resten bara ut.
Beror på hur han känns och hur underlaget är.

Det tycker jag låter bra,ta det lugnt och på sikt!!,om några månader kan du ju be vet kika på honom igen..

//Lycka till//

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 399
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24