Sätta häst på lastbil till Italien, tips sökes.

Lovisalantbrukare

Trådstartare
Min häst kommer i Augusti flytta med mig ner till Italien där vi ska jobba. Har tyvärr ingen möjlighet att själv resa med hästen utan sätter henne på en lastbil, kommer dessutom inte närvara vid avgång heller då jag måste åka ner tidigare för att jobba och kunde inte hitta någon firma som körde ner vid lämplig tidpunkt.

Hur förbereder jag hästen, ska jag ge något tillskott i maten innan? Tänker typ något som lugnar magen. Bör hästen få extra med hö innan för att inte magra av? Ös på med alla tips ni kan komma på... Vill att damen ska komma fram i ungefär i det skicket som man såg henne i senast..

Om du anlitar en bra transportfirma så kommer han fram pigg o utvilad.
Den jag anlitar låter hästarna stå lösa så de kan äta från golvet, alltid tillgång till vatten och ger hästarna vilopausar, de kommer fram pigga och inte alls särskilt trötta.
Det är nog inte så mycket man kan göra innan mer än att hästen är i bra kondition och frisk.

Vi har fått referenser till det företag vi anlitat och det lät bra när vi talades vid i telefon.. Tycker det känns jobbigt att lämna pollen inför en sådan stor uppgift utan min tillsyn men förhoppningsvis ska det väl gå bra! Att hästen är i bra kondition och frisk kan jag garantera, sedan kommer ju veterinären ut för att skriva intyg 48 timmar innan avresa!

Vi har fått referenser till det företag vi anlitat och det lät bra när vi talades vid i telefon.. Tycker det känns jobbigt att lämna pollen inför en sådan stor uppgift utan min tillsyn men förhoppningsvis ska det väl gå bra! Att hästen är i bra kondition och frisk kan jag garantera, sedan kommer ju veterinären ut för att skriva intyg 48 timmar innan avresa!
Ja det är jättejobbigt att lämna kontrollen och inte veta hur de har det.
Ofta kan man ju få numret till chauffören och få lite uppdatering om hur det går. Anlitar man ett bra företag så brukar hästarna ha det ganska bra trots allt. Det är ju jobbigt att stå och balansera i många timmar i flera dagar såklart.

Det jag skulle göra är att se till att hästen är resvan. Gärna i lastbil då om du känner någon som har en.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka