Satsande ryttare utan förutsättning

ekron

Trådstartare
Hejhej! För att hålla en lång historia kort, jag har ridit hela livet och har ägt två hästar som jag ridit/tävlat dressyr på. Båda hästarna har varit unga, har därför inte tävlat mer än upp till L:a, kvalitet och Championat.
Jag sålde min senaste ponny innan gymnasiet, då jag inte har häst-intresserade föräldrar som kunde stöttat mig under perioder då jag har mycket i skolan. Nu har jag ej ägt häst på 2 år, endast ridit/tävlat en dressyrhäst det senaste året vilket har gett mig jätte mycket.
Nu undrar jag, jag har ett år kvar på teknisk linje på gymnasiet och känner att jag bara MÅSTE ut och tävla och få kunna klättra i klasserna och skaffa erfarenhet. Jag vill så mycket men har inga förutsättningar. Jag har ej föräldrar som vill stötta mig i ett köp av häst just nu, vad gör jag? Vem vill låna ut en grym häst till någon som inte har mer meriter liksom? Hur går jag till väga för att lyckas trotts mina förutsättningar? Tveka inte och skriva! Vill höra era tips, tankar och erfarenheter. Tack!
 
Sv: Satsande ryttare utan förutsättning

Hitta en medryttarhäst där ägaren vill få ut hästen på tävlingsbanorna men kanske inte har lust att tävla själv, eller inte kan av någon anledning. Kanske någon tävlingsryttare som vill fokusera på nya unga stjärnskottet i stallet men samtidigt har en äldre tävlingshäst som fortfarande har mer att ge och inte är färdig för definitiv pension än?

Lägg ut en annons att du köper medryttarskap på en häst att träna och tävla från LA och upp eller vilken nivå du nu är på och se om du får napp.
 
Sv: Satsande ryttare utan förutsättning

Som med allting här i livet kan man inte alltid få som man vill. Och som med mycket annat, man kan få som man vill om man betalar för sig. Så kan du betala för dig kan du kanske uppfylla din dröm, annars är det inte realistiskt att någon hästägare skulle vilja att du ytnyttjade dennes häst som din egen.
 
Sv: Satsande ryttare utan förutsättning

Jag skulle fortsätta som medryttare det sista året du har kvar av skolan sen skulle jag åka iväg utomland och jobba med hästar. Då har du möjligheten att få träna och tävla allt från unhästar till lite mer rutinerade hästar i högre klasser, allt beroende på hur duktig du är.
Du kommer utvecklas ngt enormt av det.
 
Sv: Satsande ryttare utan förutsättning

Det finns elitryttare som har börjat på ridskola, kanske haft någon tjock och lat korsningsponny på foder, och som ändå klarat sig upp till toppen. Det finns fler vägar än en. Håller med Bison - jobba utomlands som hästskötare/beridare. Vill du kanske satsa på Hippologen eller liknande?

En tjej i min klass växte upp samtidigt som jag på samma ridskola. Medan jag luffade runt på lågutbildad skogsmulle för att jag tröttnade på ridskolan, gjorde hon raketkarriär, jobbade utomlands, utbildade hästar, och jobbar idag som hästskötare och beridare för en mycket känd internationell proffsryttare. Läste en intervju med henne i en tidning häromåret och satte kaffet i halsen, och log sen varmt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Satsande ryttare utan förutsättning

Detta dilemma delar du med de flesta här i världen men man kan ju inte ge upp bara för det. ;)

En fördel med ridsport är att man kan hålla på långt upp i åldern även på elitnivå. Så kanske du ska se det i ett längre perspektiv. Den där hästen som kan ta dig upp i klasserna kanske du inte kan skaffa förrän senare i livet. Det är ju inte bara en bra häst som ska till. Det krävs tränare och andra förutsättningar, bil, transport, kunna delta i tävlingar på annan ort etc.

Men försök med medryttar-sök.
Arbete utomlands.

Var beredd att ta lite hundår. Var flexibel = flyttbar. Gå utbildningar som du har möjlighet till. Engagera dig i olika föreningar - man vet aldrig vem man stöter på. Lycka till!
 
Sv: Satsande ryttare utan förutsättning

Man accepterar att det finns begränsningar.
Du har ett år kvar på gymnasiet.
Bra. Utnyttja det sista gymnasieåret till att fundera på vad du vill i verkliga livet och jag syftar då på framtid med jobb.
Ridningen är en hobby för de allra flesta, se på den så.
När du valt väg, jobb eller vidare studier, får du som många andra acceptera att ridningen antagligen kommer att ligga lite på is åtminstone vad gäller tävlande, tills du etablerat dig ordentligt i livet.

Om du har riktig tur, letar du upp ett bra stall i närheten och tar reda på om du kan rida där. Det låter som om du är duktig som ändå har tränat upp ungponny till LA själv.

Här i närheten finns till exempel ett dressyrstall där jag tror att en duktig ung ryttare har möjligheter att rida och träna hästar och också tävla dem utan att äga dem. Men för högre klasser än LA tror jag att det är svårt att hitta en lånehäst, särskilt som du skriver att dina föräldrar inte delar ditt intresse och din ambition.

De flesta unga människor har inte föräldrar som bär dem genom skola och hästtävlande.
 
Sv: Satsande ryttare utan förutsättning

En liten tröst är att många sitter i samma sits som dig..de vill, men har inte förutsättningarna.

Tyvärr får många lägga av också i brist på för det första pengar..det kostar ju en hel del att tävla och hålla en tävlingsbar häst med all nödvänding kringutrustning..Främst tävling i andra orter där man behöver bil etc och en tävlingshelg kan bli ganska dyr med alla omkostnader och tävlingsavgifter.
Jag har kompisar som tävlar på lätt till medelnivå och de lägger ut tusenlappar på en tävlingshelg..


Jag själv är inte tävlingsryttare för jag har aldrig haft orken till att lägga ner allt jobb som krävs. Men känner du för att verkligen satsa så se till att göra det, men du kommer nog att få slita hårt, för att till en början i alla fall få tillbaka väldigt väldigt lite mer än nöjet.

Inte så fullt vanligt: Men är man riktigt duktig så finns det hästägare som lånar ut sina hästar i syftet mot att få dem utbildade och inte har möjligheten själv. Det kan också vara ett alternativ - tävling i utbyte mot att utbilda andras hästar/ge dem rutin.
 
Senast ändrad:
Sv: Satsande ryttare utan förutsättning

OM du verkligen vill detta, gå färdigt ditt sista år, hitta en medryttarhäst som du kan träna med ev tävla.
Sen efter gymnasiet tycker jag det kan vara en ide att åka utomlands och jobba med dressyrhästar.

Som flera redan nämnt.
Fundera under ditt sista år om du verkligen är beredd att lägga all din tid på hästar? Hur högt vill du nå? Vill du leva på hästar? Eller har du bara hobbynivå ridning i högre klasser med ett annat jobb?

Lycka till! =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 076
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 320
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan hej! Jag är en tjej på femton år, hållit på med hästar i ca 10 år och haft ett flertal medryttarhästar bland annat ridit in. Jag har...
Svar
10
· Visningar
1 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp