Satans jäkla bilskrälle

Meggan

Trådstartare
Trasig igen! Bakaxelklumpen igen... bytt för en månad sen. Så förbannat jäkla trött på stillastående bil dyra reservdelar och krångel. Det bara flyger iväg tusenlappar och inte är den hel länge nog för att ens hinna lägga ut aset till försäljning. Helt klart det köp jag ångrar bittrast av alla. Hade jag inte bott i skogen haft hästar och hopplös resväg till jobbet så hade jag skippat bil överhuvudtaget, känns som det alltid är problem oavsett märke modell och ålder på bilen. Värst är att det bara verkar vara MINA bilar som går sönder på alla hopplösa sätt man kan tänka sig? Alla andras bara rullar och går oavsett årsmodell och fabrikat?

Så jävla bitter just nu

Nejdå... Bensinpumpen, givare +dämpare bak. Sen gick kopplingen. Detta under ca sex månader.

Fått det billigt pga att pappa är bilmek annars hade det varit 20 000 nu landade kalaset på 8-10.

En 06:a kan tilläggas.

Min 05:a dog. Fiiin bil med skinnklädsel och massor av piffiga detaljer och en rejäl motor.

Men om motorn går sönder och ny motor med byte och verkstadstimmar går på 45-50 och bilen är värd runt 30 så är det inget att fundera på.

Ena dagen finfin lyxig snygg och högt innerligt älskad bil. Nästa dag en kaross att lägga ut på Tradera.... En finfin detalj man kan lägga till i annonsen är att den är nyservad. :crazy:Det var efter servicen man upptäckte att den var döende.

Allt man vet om bilar är att de kostar pengar.

Hade bilen inne på verkstad förra året för runt 15' i reparation. Den fick ingen service det året (dags för stora servicen så den fick ny kamrem bara, resten skulle gå loss på 9' så jag ska bara få tummen ur...). Bilen var inte poppis det året..

Det gäller att ha fler så man alltid rullar :D
Ja, har man bara plats så är det inte dumt att ha två. Jag har aldrig haft speciellt höga utgifter för mina bilar, men så har jag aldrig haft någon nyare än -95. Dom nyare är så tillkrånglade och svårmekade. Jag känner två riktiga bilmekarkillar som kan reparera åt mig. Dom får betalt såklart, men kostar inget mot verkstad. En gång för länge sedan var jag bet med en bil. En ventil hade nypt och den var rätt långt hemifrån. Det blev "riktig" verkstad och det gick loss på 4500. Och då jag hämtade den så sa bilmekanikern att -den nöp för att kamaxeln är dålig. Du borde byta den också, men kör försiktigt så kanske det går bra. -Varför ringde du inte till mig och sa att det behövdes kamaxel då, undrade jag, för när motorn ändå är öppnad så skulle det inte ta mycket tid att byta den. -Han svarade att han hade satt av tid för min bil, och inte hade nästa kund på plats och då gjorde han det han fått i uppdrag av mig att göra. Motorn höll två ynka månader till och jag avråder alla som vill höra på att åka till den verkstaden, jag blev så besviken! Men jag vet folk som fått en tvåa på bilprovningen pga till ex avgaserna och tagit den till verkstad. Så har man bytt diverse och hoppfull åker ägaren till efterkontroll bara för att få höra att avgaserna fortfarande inte duger... Ändå får han inte en krona tillbaks av verkstaden.

Summa summarium, försök hitta en gammal men hyfsat orostig bil för max 15000 kr. Oljebehandla den noga, se till att få olja insprutad i dörrar och balkar och överallt. Leta upp någon pigg mekarkille och sedan klarar du dig på 5000 kr om året om du kör 1500 mil om året. Inkl olja, byte till bättre beg däck vid behov, byte av kamaxelrem och andra vanliga slitagesakter. (Bränsle ingår inte i de 5000.)

Kör 100 mil i veckan bara till och från jobbet och sen är vi iväg och leker med ponnyerna också, så det blir många (långa) mil för våra stackars bilar, just nu är de från 98-02 hela bunten.

Jag har också två men det är jeephelvetet som pajar stup i kvarten och tvåan är en liten fransk cab omöjlig att ta med vare sig hundar el packning i. Bagaget rymmer min handväska ganska exakt.... och dra häst släp nope ingen krok och skulle väl möjligen få dra en skrinda?

Vad sägs om en bil som bara startar ibland, ibland efter en vridning, ibland efter trettio vridningar och ibland inte alls. Startmotorn går ej igång.
Inlämnad för felsökning på verkstad två gånger utan att hitta nåt, men de kunde ta betalt... Bytt batteri samt putsat pooler och kablar. Bytt startmotor.
Nu letar vi runt på nätet efter tips och ska kolla upp nån vevaxel samt tändnningslås. Är det inte nåt av det blir det felsökning på firma igen men då vill jag f*n inte betala massa pengar om de inte hittar nåt.

Summa summarium, försök hitta en gammal men hyfsat orostig bil för max 15000 kr. Oljebehandla den noga, se till att få olja insprutad i dörrar och balkar och överallt. Leta upp någon pigg mekarkille och sedan klarar du dig på 5000 kr om året om du kör 1500 mil om året. Inkl olja, byte till bättre beg däck vid behov, byte av kamaxelrem och andra vanliga slitagesakter. (Bränsle ingår inte i de 5000.)

Att lägga 5000kr om året på service för att åka ynka 1500mil tycker jag lät dyrt.
Jag kör det dubbla och lägger mindre penger på service och reparationer.
Har en 06a som gått nästan 20 000mil och bara tuffar på. Endast normalt slitage på delar som behövt bytas och sedvanlig service som har behövts.
Har haft den i 6 år och det var tänkt att byta den för länge sen, men den är så bra så den får stanna en stund till :)

Till TS fy fasiken vad surt att du hittat ett sånt måndags ex :(
Inte kul att plöja ned pengar i en bil.

Trasig igen! Bakaxelklumpen igen... bytt för en månad sen. Så förbannat jäkla trött på stillastående bil dyra reservdelar och krångel. Det bara flyger iväg tusenlappar och inte är den hel länge nog för att ens hinna lägga ut aset till försäljning. Helt klart det köp jag ångrar bittrast av alla. Hade jag inte bott i skogen haft hästar och hopplös resväg till jobbet så hade jag skippat bil överhuvudtaget, känns som det alltid är problem oavsett märke modell och ålder på bilen. Värst är att det bara verkar vara MINA bilar som går sönder på alla hopplösa sätt man kan tänka sig? Alla andras bara rullar och går oavsett årsmodell och fabrikat?

Så jävla bitter just nu
Vart du än har köpt delen så har du garanti... Oftast ett år om den är begagnad eller en oem del, troligtvis 3 år om den är köpt på tex mekonomen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka