inaa
Trådstartare
Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård säger att man egentligen bara ska tvätta (med först ljummet vatten, sedan koksalt), därefter lägga på ett förband för att hålla såret fuktigt. Det ska alltså INTE luftas som man trodde förr. Inte heller tvättas med sterila saker, och man ska inte använda någon salva av något slag. Men det är ju nästan omöjligt att lägga förband på ett sår som sitter på bålen. Jag försökte första dygnen med alla olika varianter av plåster som finns på marknaden med inget satt mer än ett par timmar. Nu har det läkt så pass att jag ändå: använder manukahonungssalva . Vet inte annars hur jag ska hålla det fuktigt? Ovanpå salvan har jag sprayat ett tunt lager plåsterspray. Det fortsätter att läka men långsamt. Han har flugtäcke dygnet runt för att skydda från insekter, lera och spån (när han rullar sig) men vad mer kan jag göra? Har funderat på att riva sönder ett lakan och vira runt magen på honom men det är kanske att gå lite långt .. ?