Sårspray som skyddande hinna?

vallhund

Trådstartare
Har för mig att det finns något sådant.
Upptäckte i går morse att Leon inte gärna stödde på hö bakben när han gick, springandes så användes alla tassar.
Hittade att det var en bit av ena trampdynan avskuren, som med osthyvel, typ. Duschade tassen o rengjorde med Alsolsprit, han skulle få vara inne under natten på nattis o dom skulle rengöra efter sista utevistelsen.

Sko är inget bra alternativ, så jag undrar om det finns någon spray där såret får luft, men där smuts inte tränger igenom?

mvh

Sv: Sårspray som skyddande hinna?

Har för mig att det finns något sådant.
Upptäckte i går morse att Leon inte gärna stödde på hö bakben när han gick, springandes så användes alla tassar.
Hittade att det var en bit av ena trampdynan avskuren, som med osthyvel, typ. Duschade tassen o rengjorde med Alsolsprit, han skulle få vara inne under natten på nattis o dom skulle rengöra efter sista utevistelsen.

Sko är inget bra alternativ, så jag undrar om det finns någon spray där såret får luft, men där smuts inte tränger igenom?

mvh

Jag höll i en sån flaska i går när jag var på apoteket :) Sen om den står emot om man ska ha det på trampdynan vet jag inte, men ett försök är ju värt det :)

Akutols plåsterspray tror jag skulle kunna fungera rätt bra om du inte kan använda sko. Det är helt vattentät och andas. Jag har köpt min över nätet men den kanske finns att få tag på även på ett apotek.

Plåsterspray hade jag alltid i stallet förut, superbra inte bara till hästen utan framför allt till mig som aldrig kom därifrån utan ett nytt sår. Skyddar bra, andas och låter såret läka. Lätt att tvätta bort också.

Köpte mitt på Granngården :)

kl

Tack alla, hittade sårspray på apoteket, vet ju inte ens om det finns nåt lantmännen/odal/granngården i Åkersberga, det i Arninge öppnar ju först kl 9, vilka jävla bönder vill handla kl 9?

Har precis kommit hem, ej rastat hunden, det blev han på nattis.
Nu skall jag hämta in honom från bilen, nåja kissa på vägen, sen blir det tassdusch o inspektion innan jag har på sprayen.

Ang sko, dels så hittar jag den inte, dels så tror jag inte den passar, jycken har ju dubbla baksporrar. får köra med strumpa när vi går ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka