Min häst har spräckt kastanjen på höger bak. Alltså så här
srpkastanj.jpg

Varar och blöder från sidan där det "glappar" och blöder emmelanåt från där den är "delad". Han är varm och svullen runt hela kastanjen typ en om diameter på 10cm tycker inte riktigt om att man rör där alls.
Så min tanke är att där är ju ganska stor bakterie risk just där iom att han bajsar. Kan man ta sån där vetflex eller vad det heter men först bommul med jodopax på sedan linda runt vetflex och det stannar kvar...eller är det ett meningslöst ställe att försöka på?
eller tror ni att det kommer läka av sig själv? (tror visserligen inte jag)
Tacksam för svar:bow:
Mvh Jannike

Sv: Sår...

Ojdå... Det kan vara ganska känsligt från kastanjen. Inte bra alls om det kommer in bakterier där. Se till att vara jättenoga med att hålla rent. Och det är inte alls meningslöst att linda om där, snarare ganska enkelt om du låter det gå upp över hasen också. Du får förstås "klippa till" där hasen ska "sticka ut" så hästen kan röra sig utan något som helst hinder..

/K.A

Det kan vara nog så knepigt att få detta till att läka, så jag skulle nog ha ringt och rådgjort med en veterinär om jag vore du.

Jag skulle londat nerifrån kotan med bomull och ha alsolsprit på. Sedan ringa veterinär för det är nog ganska svårt att få det att läka.

Kan jag göra så här?
Antingen linda från kotan och upp överkastanjen med vetflex och bommul med jodopax på själva kastanjen. eller Endast vid kastanjen då också med jodopax och bommul?
vilket blir bäst?
vetflexlindning.jpg

Jag tror ju inte det där kommer sitta...:crazy: :angel:

Jag hade lindat såhär:

vetflexlindning.jpg

Och det svarta symboliserar bomullen, så blodflödet inte stoppas.
/K.A

Men som sagt.. Det där med kastanjerna kan vara lurigt, så tveka inte ta ut en veterinär om du blir osäker, eller märker att det inte blir bättre.

ja ok men testar detta idag och ser hur det blir imorrn...vi kylde en massa igår och satte på lite helosan för bommul och jodopaxen var ju givetvis slut:eek:

mmm, vore inte fel om du hade sreptocillin hemma så h*n kunde få en salva med pencillin i...

ja prognosen nu för min plutts ben är bättre...redan igår när jag kom dit var det inte varmt eller svullet men varade ngt och ahde blött på natten så jag tvättade noga med kallt vatten och sedan jodopax(vilket inte uppskattades) lindad om så som ngn av er sade att jag skulle göra och sen får jag se hur det ser ut imorrn(andra ägaren ahr honom idag)

vaddå då:o :crazy: har jag gjort ngt fel då för det rengör har jag lärt mig iaf...har alltid lärt mig att man ska tvätta med jodopax på hästarna sår(även hundars och katters) men det kanske är fel. Lärde mig detta även i gymnasiet .TAcksam för ett svar eller två:bow:

Nu är stället väldigt känsligt så det är viktigt att du använder NYDLIGEN utspädd jodopax.. tvivlar inte på att det är så du gjort heller.. men lika bra jag säger det som att inte säger det alls :D

Jag har märkt lite delade åsikter om det där med jodopax, många föredrar andra desinfektionsmedel.
Jodopax är väldigt starkt och många hästar är känsliga för det.. men de känner ju givetvis din häst bäst..

Bra det blivit bättre!
Hur lindar du nu då?? sitter det? *nyfiken*

Lycka till!!

/K.A

Hejsan!
Min häst drabbades av precis samma sak i somras fast på frambenet. Var väldigt svullen i flera dagar. Jag tvättade med väteperoxid (tror det är så det heter, rätta mig om jag har fel..). Det finns på apoteket. Sprutade in det i såret så att det rengjorde hela fickan å sen tvättade jag rent med koksalt. Hade även penicillinsalva men det kanske man kan klara sig utan om det inte ser för dåligt ut å hästen inte har feber. Lindade med animalvet (även här är jag inte hundra på att det är så det heter, minnet är bra men...). Det är en självhäftande linda som andas, hade givetvis kompress närmast såret.
Hoppas din häst blir bra snart!

Jag har för mig att det inte läker såret inifrån. Jag föredrar alsolsprit :) Använder bara jodopax till exempel vid sår i hoven när hästen måste stå i fotbad eftersom det går åt så mycket då.

Jodopax försvårar läkningsproccessen betydligt, men den är också effektiv mot bakterier..
Jag använder huvudsakligen koksalt! :)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 532
Senast: skuggi
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 050
Senast: Luleå
·
Hästvård Hejsan! Det började med att hon tappade en sko igår på v.b, tidigare när hon tappat skor har det gått att rida utan problem så syrran...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama