Sår vid sadelgjorden

Kiwifrukt

Trådstartare
Min ponny har sår vid sadelgjorden och har haft i ungefär 2-3 månader. Bytte till lädergjord som jag smörjer varje dag, tvättar varje dag med jodopax och smörjer med Helosan. Red första månaden barbacka och såren läkte nästan helt.

Började rida med sadel igen, såren ligger framför sadelgjorden, så jag bara noga med att lägga sadeln tillräckligt långt bak så rörs dom inte vid ridning. Tvättar och smörjer både gjorden och såren varje dag.

Nu har de gått upp igen och blivit stora. Vet inte vad jag ska göra med det, inget verkar ju hjälpa. Nån som vet?

Sv: Sår vid sadelgjorden

sadelgjordstunnel i fårskinn kanske hjälper. Fast låt såtren läka ordentligt först.

Har också funderat på det, men sadelgjorden är verkligen bred, inte som vanliga. Fanns bara den sorten och jag ville verkligen ha en i läder. Finns det tunnlar som är bredare också? Har aldrig sett nån i hästaffärerna här i närheten...

Är det dressyrsadelgjord eller vanlig lång? Om det är dressyr, köp en längre. O kankske är problemt just att gjorden är bred? kanske behöver en smalare, plus fårskinn? Finns kanske inte riktigt plats för en bred gjord?

Idomin salva rekommenderar vet. att använda. Jag hade också problem med skav under sadelgjorden och använde fårskinn en period. Ett annat tips är att ta ärmen på en fleecetröja istället.

det hade min häst oxå men tror han lätt kan få svamp för han fick svamp i frambens väcket (armhålan) och sen fick han först ett sår på magen och vi tvättade och tvättade med klorhexidin och det var ju ganska svårt att pricka såret för han hade vinterpäls och så såg man inte så bra. Vi köpte oxå en fårskisngjord och red med men det hjälpte inte det heller såret läkte inte och han fick fler små skorvar så då köpte vi ett klorhexidin schampo på apoteket som heter Vetriderm K-hex schampo kostar typ 120 kr och man behöver jätte lite, så skorvarna försvan efter typ 3 veckor :) funkar även bra på mugg, men ett tips är att fortsätta typ en vecka att tvätta vid såret efter att de försvunnit för de började komma tillbaks lite igen annars, men är helt borta nu :)

Tunnel av något slag, fårskinn eller något annat mjukt.
Svängs gjord kan oxå hjälpa om hästen klämmer skinnet. Men låt det läke helt förs.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 948
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka