Sår, sår, sår (*sår bilder*)

Sv: Sår, sår, sår (*sår bilder*)

Han är inte varig under sårets skorpa, så då kanske jag ska testa att lufta det några dagar och inte röra det alls. Och så får ajg se hur det går, det ända är väll bara att jag måste tvätta benet då han har en vit stumpa och då blodet rinner lite efter att han gått i hangen(läs:springer). Annars blir nästa försök polster plast.

om du ska linda över så ska du linda hela benet alltså skena med inte med samma bandage men då sitter det på knät bättre sen så ska man linda på ett speciellt sätt liksom inte bara runt runt itan lite i kors bakom eller hur man nu ska säga. ska koll om jag hittar en bild på min som jag behövde linda karpus med. se oxå till att du inte har bumull direkt på då det fastnar utan sätt något imellan som förhindrar det typ kompress tror jag det heter inte helt hundra.

hitta bilden
59601_1198498903.jpg

Om jag vore du skulle jag tvätta försiktigt med ljummet vatten och tvål, hålla koll på tempen och låta bli bandage. Såret ser trots allt fint ut tycker jag. Vill du ha bandage på så är det hållbarast (eller lossnar minst lätt iaf :) ) att linda som en åtta runt själva framknät. Fast det kanske redan är testat? Annars låter ju hästplåster intressant!

Jag hade släppt ut hästen och promenerat eller skrittat uppsuttet om den inte är halt eller får feber.

Skönt med snö iaf, så slipper man lera i såren!

Jag är kär i sorbacts produkter!! har en stooor låda hemma med olika kompreasser,bandage osv och dom är såååå bra!!

Svarar er båda, andledningen till att jag har bandage på är att annars kliar han på det samt sickar så det spricker upp och blöder.
Fast det kanske inte är någon fara?

Tycker ni det är dumt att gå romenader och börja skritta igång?

Det bästa mot kliandet är nog en munkorg eller haklapp. Gör som veterinären har rått dig angående tvättandet. (Jag skulle tagit koksaltlösning, absolut inget bakteriedödande när såret ser så fint ut som det gör.)

Tack för alla svar!

Jag ska testa att ha utan bandage några dagar, ser jag att det blir värre för att han kliar eller slickar i det tar jag på bandage igen. :)

Han har inte haft någon feber under hela tiden och tempas dagligen, han ska få fortsätta gå i hagen samt skritt promenader.

Okej tack så mycket, har hört talas om svallkött men var inte helt säker på vad det var.

Man kan undvika svallkött (granulom) genom att försiktigt gnugga sårvävnaden när man tvättar såret. Men man ska inte gnugga sårkanterna!
Min häst fick en ganska allvarlig sårskada för några år sedan, det var inget stort sår, men han hade liksom slitit bort en del av trakten och ballen på en bakhov. Risken för svallkött var då ganska stor, men såret läkte bra.

Nu kanske det inte behövs i ditt fall, men jag ville bara tipsa om det.

Tjärsalva kan du väl ha I såret? Min häst fick ett sån där stort och svårläkt sår en sommar och jag tvättade bara med tvål och vetten och hade på tjärsalva. Det var helt läkt på en månad och detta var under rötmånaden.

Du kan ju uppfinna en slags haklapp (finns att köpa också) som du sätter under grimman som hindrar honom att slicka och pilla i såret.

Annars skulle jag börja skitta lite om han inte är halt, det är bara nyttigt :) Och absolut hage!

Min ända svårighet i detta fall är att han verkligen HATAR när jag pillar vid såret. Knappt så jag får at han på benen nu, så låter han vara om det inte är så att jags er något jätte smuts i det.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst fick som ett sår för ca en vecka sen. Själva såret är läkt och det har blivit en skorpa men hon har bitit av sig håret...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar