Sår, sår, sår (*sår bilder*)

Mish

Trådstartare
Min häst fick för snart två veckor sedan en brodd spark. Det blev ganska djupt men vetrinären som var ute tyckte inte det skulle sys utan endast tvättas. En vecka senare fick jag ta ut en annan veterinär som ordinerade antibiotika och metacam. Han har nu ätit det en vecka och fick nu direktioner om promenader/igång sättning samt att han kunde gå i hage.

Men hans ben är fortfarande lite svullet runt såret. som man kan se på bilden.
30286525.jpg

Vågar jag ändå låta honom skritta samt gå i hage?
Tror ni han behöver gå på en omgång medicin till? för att få ner svullnaden?

Såret är även som man kan se fortfarande ganska stor,
30286522.jpg

30286519.jpg

Någon som har någon tips på hur jag bäst bandagerar och tvätta det, samt hur man får ett bandage att sitta kvar på denna plats, bandaget ramlar nästan alltid ner, då har jag testat allt känns det som!

Sv: Sår, sår, sår (*sår bilder*)

Jag ser inga problem i att gå i hage, det hjälper knappast till att stå på box. Tvätta med koksalt eller mild tvål och vatten (typ Lactacyd), och låt vara. jag skulle inte linda över. På bilderna ser det ut som såret gått ihop sig ganska bra, och luft är den bästa läkningen.

Jag skulle också låtit det vara olindat samt bara tvättat med koksalt eller tvål och vatten. Såret sitter ju bra till för att slippa smuts ifrån marken...

Var i fredags inne med min W och fick operera efter ett sår som inte läkt på över en månad (Också broddskada). Han går och luftar såret nu och jag ska låta det vara sålänge det inte blir infekterat. Om jag vore du så skulle jag bara hålla koll på att det inte börjar växa. Om det gör det så skulle jag kontakta vet. snabbt. Det gick snabbt tills svallköttet växt för mycket på W..

Svarar er båda, andledningen till att jag har bandage på är att annars kliar han på det samt sickar så det spricker upp och blöder.
Fast det kanske inte är någon fara?

Tycker ni det är dumt att gå romenader och börja skritta igång?

Om jag vore du så skulle jag bara hålla koll på att det inte börjar växa. Om det gör det så skulle jag kontakta vet. snabbt. Det gick snabbt tills svallköttet växt för mycket på W..

Vad menar du med börjar växa?

Att gå är bara positivt. Det sätter i gång lymforna som sysslar med att käka upp vätska och bakterier. Det är absolut inte dumt.

När sår börjar läka på hästar så kan det bildas svallkött. Det buktar då ut utanför såret och ser svampigt ut. Håll koll på det. Börjar det så bör du kontakta vet och få ordinerat exvis Lotagen som etsar.

Okej tack så mycket, har hört talas om svallkött men var inte helt säker på vad det var.

Nej snarare tvärtom, det är bra med promenader. Att det spricker lite gör inte heller så mycket, det sitter ju precis på karpus, så det kommer strama och spricka lite. Men det får det göra liksom.

Ska jag fortsätta ha bandage på då han slickar och kliar på det?

Problemet om du har bandage är ju att såret bli instängd och därmed kliar ännu mer.

Hade det problemet i somras med unghästen som fick ett djupt sår bak.
Hon kliade kliade, vi lindade, och då kliade det mer och såret läkte aldrig. :crazy:
Jag tror man helt enkelt måste våga låta hästen klia lite, så länge den inte kliar sönder det totalt hela tiden.

Jag tycker allt du kan låta hästen både gå i hage och ta promenader :)

Det är ju inte så bra att han slickar på det... Då kanske det vore bättre att linda om du kan få det att sitta kvar. Lindar man "lagom" hårt så kan det förhindra att svallköttet börjar växa, men det verkar svårt att linda över en led så att det sitter bra. Du kanske ska använda sorbact-kompresser då också för att få hjälp att dra ur eventuella bakterier ur såret?

Jag märkte inte direkt att det börjat växa svallkött, men lärde mig på vägen att såret ska vara som en grop. Om köttet växer utanför den normala hudytan så att säga så bör man direkt börja behandla med lotagen. Vi fick skära bort svallköttet på W och sedan brände de en skorpa. Nu hoppas jag bara att skorpan håller annars var risken stor att det börjar växa igen och vi får göra om proceduren.

Hur hårt kliar och slickar han? så länge såret inte rivs upp så tycker jag det ska vara olindat. Att linda över ett framknä är inte helt okomplicerat och risken är att det irriterar och kliar om det börjar kasa ner/runt. Om det får vara "naket" kommer ju luften snart göra att såret blir torrt och får en fin skorpa, och troligtvis minskar kliandet.

Då har jag iallafall tänkt rätt angående hage och promenader:)

Om det ser rent och fint ut kanske du ska skippa koksaltet för att inte ta bort eventuell skorpa som bildats?

Jag får som sagt inte röra eller tvätta alls nu utan endast försiktigt plocka bort eventuella spån eller halmrester som fastnat på såret. Och luft är ju det som vet. har rekommenderat åt mig till största del under sårläkningen så du kanske ska köra på det ändå?

En fundering bara som jag inte vet om det funkar: Kan man inte lägga något som smakar illa i närheten av såret (inte i!) så kanske han får i sig det och tycker att det är äckligt?

Han slickar på det lite då och då i hagen, samt drar huvudet längs knäet och pillar med mulen i det.

Det är svårt att göra ett bra bandage utan att de ska sitta för hårt eller för löst. Så på så sätt är det skönt om det kan vara fritt, men man kanske bara ska försöka tvätta det lite noggrannare om han slickar i det så det inte bli bakterier?

Jag funderade på att ha hästsalva(den bruna som luktar tjära:crazy: tappade namnet) eller likande som lukatar illa lite runt såret för att hindar att ha är där och pillar. Vågar man testa det om man inte kommer i kontakt med såret?

Det borde ju gå att lägga där om det är en bit ifrån. Det kan ju inte vara värre än den smuts han har på mulen som han stoppar in i såret...

Ett tips är polsterplast, finns på apoteket att köpa. Det är klister på och fäster super på hästben! Man lägger lämplig kompress över såret bara så det inte blir klistrat där såklart. Dra inte åt det runt benet bara, utan bara lägg på det liksom, så det inte blir åtdraget. Jag brukar göra ett veck nånstans som kan dras upp. Om du vill ha det omlagt ett tag till. Annars är det bra att lufta och kanske till och med låta det vara lite och inte pilla upp det varje dag. Beror på hur sårskorpan är också, är den fin och torr eller är det gult klegg under den? Brukar kännas om man trycker på skorpan lite.
Jag skulle inte ta på hästsalva runt ifall han kletar runt det på såret...

Nu blev det kanske en massa svammel, men nåt kanske du får ut av svaret! :)

Hästplåster (Snögg) fungerar ganska bra tycker jag.Det är som skumplast med lim på ena sidan.Man tvättar rent såret,se lägger man på en kompress och sedan drar man Snögg runt.Det klistrar fast sig hårt.Sen byter man bandage varje eller varannan dag.Om hästen biter i det kan man ta en spraydutt med antibit medel på (alltså bara en liten puff).

Enda tråkiga med plåstret är att det blir en massa klister på benet som man inte kan få bort utan det får liksom nötas eller växa bort när håren byts ut.(Men det är ju bara estetiskt).

Finns att köpa på ATG-kliniker,Täby Galopp och diverse ställen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst fick som ett sår för ca en vecka sen. Själva såret är läkt och det har blivit en skorpa men hon har bitit av sig håret...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar