Sår, rötmånad och flugj-lar

S

sanwan

Min häst fick en liten repa på ena frambenet för ca 10 dagar sedan. Så djup så att det precis började blöda, ca en cm bred och tre cm lång.
Jag har tvättat (med vatten, samt någon gång med lite tvål) och smort in med "tjärsalva".

Trots att jag har smort två gånger per dag så sitter flugorna där jämt, så såret är nu större än det var i början och det kommer säkerligen att bli ett ärr av det :(

Så, hur får jag det att läka nu då? Funderade lite löst på att skrubba rent ordentligt och täcka med "klibblinda" ett par dagar men risken är väl att det inte läker ändå så fuktigt som det är ute?
Vad tror ni om zinksalva? Eller såndär kompresser som ska "dra ur" såren? Eller andra förslag?

Jag hade nog kört zinkpasta som har en uttorkande effekt. Kan inte ge så många andra bra tips. det är mitt säkraste kort. hade undvikit att linda i den mån det går, då det ju som bekant har en förmåga att fördröja läkningen.
Men ett REJÄLT lager med zinkpasta så det tar en stund för flugorna att "ta sig fram och förbi.." :D
Lycka till!!

Jag har använt Aloe Vera spray i sommar och det har varit helt fantastiskt, läker väldigt fort, det har varit mycke bitsår i sommar eftersom det har kommit nya hästar till hagen men jag har sprayat med aloe vera och det har läkt på några dagar även nu när det är rötmånad. En sådan flaska skulle alla hästmänniskor ha i stallet.

Ta ett ben på ett par gamla mjukisbyxor och trä det över.
Tejpa fast det i överkanten med elastoplast eller hockey-tejp och låt mudden hålla tätt i underkanten.
Så kan du lyfta upp upp tuben och sköta såret inunder.

Det kan gå bra med ärmen från en gammal sweat-shirt också.
Så kan du ju göra en ärmlös tröja av resten, det passar ju nu i värmen.

Ha samma problem. Inget har fungerat.
Fast igår när vet J.F var här så fick jag en burk sårplastspray med tjära. Man sprayar på och efter 20 sek har man en skyddande hinna och flugorna kommer inte åt det, inte heller vill de dit pga tjäran. Tar Plaster heter det, från danmark hade han fått det.

Inte_ung

Vilken toppen ide! haha den var ju super smart! ska provas om d behövs!

Den finns i Sverige också, minns inte var jag köpte min bara.

/My

Det är helt sjukt. Min häst fick ett sår i näsborren! Rätt stort från början men nu... han kommer att se harmynt ut om det öht läker. Det är inte så lätt att lägga på någon salva heller då han kliar sig så fort jag smetar dit något. Just nu är det installning som gäller på dagarna. Jag har beställt något som heter nosnät (sägs hjälpa headshaking hästar annars) och hoppas att han kan få vara ifred från flugorna med detta över mulen.

/My

Inte_ung

Vilken toppen ide! haha den var ju super smart! ska provas om d behövs!
Jag skall inte ta åt mig äran, det var en av mina medryttare som hjälpte mig med det en gång.
Jag har så balla medryttare så jag lär mig massor.

Ring veterinären och be dem skriva ut recept på Socatylsalva. Ett måste att ha hemma nu när flugorna är överj-vliga! Innehåller sulfa=läker såret mycket bra. Bildar en hård vit skorpa över såret som läker snabbt under. Zinkpasta är också bra, men måste kletas på om igen eftersom det inte stelnar på samma sätt. Använder det nu när flugorna är på alla sår och äter. Annars är zinkpasta min universallösning på sår - läker jättebra!
Socatyl alltså - läs mer på www.fass.se

om såret vätskar sig är inte socatyl en bra lösning, det löser upp socatylen och så sitter det likförbannat massa flugor i såret.

Vanlig blåspray tycker jag har funkat bra.

Det finns ett spray som är blått å som lägger sig som en hinna över det å det kan du spraya på !! Jag har för mig att det heter Sår spray vet inte riktigt vart det finns att köpa men kolla på apoteket eller på lantmännen ..
Det kan man ha på hundar å oss människor oxå och är väldigt effektivt. :)

Hej!

Finns nog flera preparat som fungerar. Har några pållar som är väldigt lekfulla (har lösdrift) och har ibland småsår. Använder då antiseptisk kräm "LPH 1%" i en liten 10g tub som jag alltid har i fickan och stryker på så fort jag ser något sår. Har fungerat bra i ett par år nu, såren torkar fort och läks bra.
Krämen är till för människor vid skrubbsår, skavsår, trasiga nagelband, munsår eller insektsbett så man kan ta lite själv vid behov :D

Rolle på Österlen

På apoteket finns ett "sprayplåster" för människor, det fungerar jättebra till hästar om man vill skydda mot flugor men ändå låta såret andas.

Liknande trådar

Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 768
Senast: caballus
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 609
Senast: Görel
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka