Sår på trampdynan. Igen.

Migo

Trådstartare
Jävla skit!
För en vecka sen linkade han till lite lätt. En palpering av tassen och han visade lätt ömhet vid tryck på främsta spetsen av en av trampdynorna. Inget synligt sår, inget blod och ingen värme/svullnad.

Idag var där ett sår, en hudflik som står rakt ut och en hund som då och då skuttar på tre ben. Är det bara att tvätta, lägga tassbandage och stå ut? Vad gör man?

Finns det nått man kan göra för att stärka trampdynorna i förebyggande syfte? Han har lite småsprickor i dem som inte blivit bättre trots smörja (misstänker att det är en sån spricka som gått upp nu).

Man kan ju inte ha en arbetshund vars tassar håller på så här jämt:crazy:

Sv: Sår på trampdynan. Igen.

När jag fick hem min kille (omplacering) började hans tassar att blöda, när han hoppade runt. Inte alla gånger men ofta. Det slutade efter att jag gått en runda med yxan i höns huset. Han var även matt i pälsen så jag ville ha i honom litte extera järn. Nyslaktad och kokta inälver (hjärta, lever och mjälte) från fyra tuppar, fick ording på bådda sakerna. Nu vet jag inte om tramdynorna vart påverkade av det. Men han har inte haft problem med trampdynorna efter det.

Sv: Sår på trampdynan. Igen.

Jag har försökt tjöta mig till ett ordentligt svar från min sambo vart ifrån hans "mirakelsalva" kommer ifrån, tyvärr utan resultat:(
Vet så mycket som att det är kåda i den och köpt utav en konstig tant för 15 år sedan, inte mycket att gå på... Ligger självklart i en omärkt glasburk också!

Nu har vår hunden nästintill aldrig problem med tassarna (en gång förra jaktsäsongen kom han hem trasiga dynor) men vet att t.ex. finnstövarna som jagar i närheten har mycket problem vilket har fått mig att fundera på om det är en avelsfråga. Men vår hund är EXTREMT noggrann med sina tassar också, han spenderar minst en timme dagen (mer om han har jagat) med att putsa tassarn.
Kanske kan vara en idé att träna in tassputs?

Annars tror jag att du ska ställa frågan på ett jaktforum! Där om någonstans borde det finnas många huskurer för tassar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka