Sår på juvret!

F

Frigg

Jag är fodervärd på en exemhäst, och kollade på hennes juver idag, och såg att hon har i princip hela juvret fullt av röda sår. Det kommer också blod från dom, för hon har blodprickar på benen, troligtvis för att hon har sparkat upp mot såren.
Jag vet inte vad jag ska göra, har en salva som man kan smörja på som ska skydda mot insekter och så, men jag vågar inte smörja med den nu eftersom hon har sår där. Vet inte heller hur jag ska göra, finns ju ingenting som man kan sätta över så att det täcker där, exemtäcket täcker ju inte.
Hon har likadant uppe vid frambenen, i armhålorna om man säger så. Är det någon annan som har likadant, eller någon som vet hur jag ska göra? Hon är jätteirriterad där och jag vill inte att hon ska ha det så. Vad ska jag göra? :confused: :(

Sv: Sår på juvret!

Sånt fick mitt förra sto med, fullt av insektssår på juvren. Ett tips! Smörj in juvren (stoet är inte dräktigt va?) med skillingarydsalva. Läker ihop fint, och flugorna håller sig borta därifrån. Prova!

Jag smörjer med hästsalva, den luktar lite tjära, och jag tror den mest består av bivax. Hästarna tycker det är skönt, och den hjälper bra.
Just den, ja, Skillingaryd

Senast ändrad:

Jag skulle inte rekommendera det, kan tänka mig att det skulle svida. Låt det bli sårskorpor på såren först.

Jag skulle inte rekommendera det, kan tänka mig att det skulle svida. Låt det bli sårskorpor på såren först.

Finns det inget man kan göra undertiden? För eftersom hon både biter sig där, och sparkar upp läker det inte. Dessutom är det väldigt mycket insekter där ju. Är rädd för att det inte kan läka ordentligt.. :crazy: :confused:

Det finns ett medel från Island som heter "Spena". Det är jättebra på sår!
Har använt det på Lúkas sår och det har läkt på några dagar (då har han ändå eksem och kliar väldigt mycket. Med medlet är han symptomfri!!). :)

Det finns ett medel från Island som heter "Spena". Det är jättebra på sår!
Har använt det på Lúkas sår och det har läkt på några dagar (då har han ändå eksem och kliar väldigt mycket. Med medlet är han symptomfri!!). :)

Var finns det att få tag på? :)

AloeVera kan man ha på sår, men det skyddar inte mot fler bett.
Jag har använd beckolja blandat med matolja och smort såriga juver och skap, det verkar inte göra ont, och det läker ihop fort och fint :idea:

Min exemvallack får också sår på skapet och i "armhålorna". Jag smörjer faktiskt med skillingarydsalva även om där är lite sår, eftersom det både mjukar upp och håller flugorna borta. Är det stora öppna så så tycker jag du ska behandla med någon sårsåray som bildar en hinna över så att inte flugorna kan komma åt. Och så skillingarydssalva i området omkring.

Men kan man smörja på den Skillingaryd på öppna sår?

Inga problem. Mina hästar har aldrig reagerat på att jag har smörjt dem med Skillingarydsalvan, varken på juvret eller nån annanstans. Och jag smörjer juvren med Skillingarydsalvan fastän de har föl vid sidan - inga problem.

På större sår använder jag både Skillingarydsalvan och Prob-olja. Såren är läkta nästa dag.

(Men ingen av mina hästar har eksem.)

Men kom ihåg att smörja tunt och gnid in salvan ordentligt på de ställen på hästen där solen kommer åt! Annars kan det uppstå brännblåsor.

Tack så jättemycket för svaren! Ska testa med Skillingarydssalvan, har den hemma o verkar vara många som rekommenderar den. :) Tack!

kl

Smörj med PROB SUPER CREAM!
Det innehåller förutom probs vanliga innehåll även Aloe Vera,
funkar skitbra!

Kolla bara ordentligt så att det är just supercremen och inte den vanliga, den kan jag inte uttala mig om hur den är.

Smörjde mina damers juver som blivit lite såriga av myggbett med den cremen och det hade läkt ihop fint ett dygn senare.

Cremen är mjuk och lätt att smörja in, blir inte alls lika flottig som
4ess tjärsalvan som jag använde innan.

Dessutom tycker jag den verkar dryg, jag smörjer ändå på 3 hästar's olika sår/myggbett varje dag och burken verkar fortfarande nästan full. :banana:

Så, tummen upp för prob super cream :bow

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: inaa
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 925
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 910
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross