Sår på hornhinnan- hur lång läktid?

sassiball

Trådstartare
Min femåring har fått ett sår på hornhinnan och veterinären skrev ut Fucithalmic (tror jag det hette).

Hon är nu behandlad i 5 dagar och jag tycker inte man ser någon skillnad precis. Förutom att hon inte verkar besvärad av det. Det verkar i alla fall inte infekterat och hon verkar inte ha ont. Såret är kanske 2 *2 mm stort. Jag ska ringa veterinären imorgon igen och rådfråga men tänkte bara höra om någon härinne visste lite mer.

Sv: Sår på hornhinnan- hur lång läktid?

Jag har haft hornhinne sår på häst, och om du bara fick fucitalmic samt det du beskriver dvs storleken på skadan, som är väldigt liten om den är 2x2 mm, så säger det mig att vet bedömt skadan som ganska minimal. Om den är större får du även atropin, som gör att pupillen vidgar och slappnar av, och då blir hästen ljuskänslig och måste gå med ögonlapp mot ljuset.

hornhinne skador är luriga dock, vissa kan se jättefina ut från början och sen läker de ändå inte, medans andra kan se jätteilla ut och sen ändå läka ihop på ngn vecka. det är därför oerhört noga att du doserar fucitalmicen exakt så som veterinär ordinerat (ibland är det flera ggr per dag som noga skall fördelas över dygnet).
du bör även låta veterinär komma ut efter en vecka för att färga in i såret igen för att bedöma hur mycket det läkt/vad som är kvar på läkningen, och dosera salva/ytterligare medicinering utefter detta.

Sv: Sår på hornhinnan- hur lång läktid?

Det tog sex veckor för min gammeltant att läka! Dock var hennes hornhinna helt söndertrasad och hon fick stå inne i mörker i tre veckor och bli behandlad varannan timme den tiden, sen fick hon enbart gå ute på nätterna ( detta hände under sommaren)

Hon fick dock en synnedsättning på det ögat och det tog närmare ett halvår innan hon hade accepterat och anpassat sej till sin synskada!

Liknande trådar

Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 904
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Bluefish
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 066
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Ringde ut vet för 15 dagar sen, hästen var besvärad och svullen i ett öga. Hornhinnesår ca 4 ggr 4 mm konstaterades. Läkningen går...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 492
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka