sår på framsidan av hasen - stel i de benet?

Elisha

Trådstartare
Mitt sto fick ett sår på framsidan av hasen för nån vecka sen. Inget djupt bara päls som är borta nästan. Hon ömmar ej, ej svullen/varm eller visar andra symtom på att vara halt. Men hon verkar lite stel i de bakbenet som hon har såret på. Hon rör de benet lite stelare än dom andra i trav. De har säkert blivit stelt p.g.a. kylan nu också eftersom jag ej har bandgerat såret p.g.a. de "ovanliga" stället. Men jag har has-skydd som jag skulle kunna sätta på. Men de täcker inte såret iaf. När has-skyddet sitter på så hamnar såret i mellan kardborr-spännerna. :crazy: Typiskt. Vad kan jag göra för att bli av med stel-heten? Stretcha ska jag göra. Något mer? Bandagera så stel-heten kanske försvinner p.g.a. att de blir varmt? Ska jag rida henne och i så fall hur? Eller ska hon vila?:crazy: Tacksam för svar:)

Sv: sår på framsidan av hasen - stel i de benet?

:bump: HALLÅ DÄR!det är ju massa som kollar på annonsen. nån kan väl ge ett tips? hur NI tar hand om ERA hästar??

Kanske kan det bero på att hon har ett sår som gör ont när hon rör på benet? Min förra fick ett sår på framsidan av hasen och hon var väldigt stel av det. Det berodde på att varje gång som hon rårde på sig trycktes såret ihop för att sen sträckas. Tänk dig själv att ha ett sår på knät som sträcks ut varje gång du går. Det behöver ju inte vara så i ditt fall, men min häst blev så av det. Såret tog lång tid att läka och tyvärr avlivades hon, av andra orsaker, innan det vart helt bra.

okej fast hon är mkt pigg när man rider så hon har nog inte ont och hon ömmar ju inte?

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·
Hästvård När jag hämtade min lilla kotte i hagen för drygt en vecka sedan i hagen så hängde ena kastanjen på ett bakben rakt ut :crazy: Jag fick...
Svar
0
· Visningar
1 269
Senast: bunny
·
Hästvård Som rubriken lyder vad ska jag göra för stretchövningar på min hästs framben som nu är väldigt stelt efter en skada som syddes och var...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: mackan
·
Hästvård Ponnyskrället har på okänd vis lyckats haka fast sitt eksemtäcke i stängseltråden inatt, och slitit sönder magplattan på det. Han rörde...
Svar
4
· Visningar
1 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka