Sår på ballen, kan jag träna försiktigt?

95johsv

Trådstartare
Ja ballen på hoven alltså :angel:

Hästen var väldigt glad i söndags och fattade en spontangalopp i en kurva. Av åker ryttaren och hästen drar allt den kan hem till stallet.

Konstaterar att han skaffat sig ett sår ca 2,5 cm brett och ca 1cm djupt på djupaste stället på ballen på höger framhov. Blöder bra så det är relativt rent.

Sköljer av med NaCl lösning med tryck, skär av lite av flärpen lite, lägger på en steril kompress och lindar med klisterlinda. Kompressen och lindan är vetrinärs rekomenation över telefon för att hålla det rent.

Hästen går i grushage nu själv. Det är relativt torrt där.

Saken är den att han är under igångsättning och har överskottsenergi. Han får för mycket att äta egentligen pga att han har varit mager och stått inne på djursjukhus pga undervikt. Han är i igånsättningen där vi ska börja galoppera.

Vetrinären sa att om han inte är halt är det OK att jobba honom i skritt imorgon tisdag lite kort. Problemet är att han lär slå knut på sig själv idag om han är ohalt.

Vågar jag jobba honom lite lätt med skydd mot smuts i paddocken i skritt ifrån marken om han är ohalt idag?

Har haft många problem med min häst men aldrig ett sår som måste skyddas...

Sv: Sår på ballen, kan jag träna försiktigt?

Var det du eller medis som for i backen? Kan inte låta bli att le för det är så härligt att höra hans energi.

Om han är ohalt och det inte går upp eller börjar blöda så skulle jag träna på i den mängd som är lämplig. Så länge inte såret hindrar honom så kommer han ju ändå busa och röra sig i hagen.

Så låt du han och sårets beteénde avgöra träningen.

Är han ohalt o såret inte går upp igen så är det nog ingen fara att rida lite försiktigt

Blir han raketdriven av att stå still så skulle jag nog rida. Se till att lägga en bra galoppbandage, avsluta gärna med tejp så det inte lossnar även vid bockfnatt.

Medis, tyvärr (hellre jag liksom)... Han testar ju henne lite extra, samt att han tycker det är sååå himla kul att få komma ut i skogen. Han hade haft bägge öronen spetsade och sett väldigt förvånad ut när hon snyggt gled av ner i en vattenpöl. Sedan då insett att, wah, jag kan galoppera hur fort jag vill!

Hur lägger jag galoppbandage? Jag gjorde nu så här:

Kompress över såret och lindade sedan över hovdelen och upp över karleden/ballen så att hoven och karleden håller det på plats. La även ner över skon lite för att ytterligare hjälpa att det ligger rätt. Knöt ordentligt över hovdelen så det inte ska kunna glida.

Jag får se facit på detta ikväll, sitter det kvar?

*kl*

Svarar alla:

Ska släppa honom ett par timmar i en tom box utan strö. Då ser jag ju om det börjar blöda när han går runt där eller om det blött innan. Om det inte blöder (samt givetvis inte är halt eller har feber eller har någon infektion) så tar jag ut honom och tränar lite lätt i paddocken. Jag kan ju träna honom bra ifrån marken som tur är så då har jag bättre koll på hur han använder benet samt hur djupt han sjunker ner samt om det börjar blöda eller liknande.

Samtidigt att det blöder är inte det bra? Det rensar ju ur skit. Eller tänker jag fel nu? Hmm...

Framförallt så är det ju tecken på att skadan är öppen. Och såret behöver ju läka igen. Men vid djupa sår, så gäller det ju att se till att inte det ytliga börjar läka igen förtidigt, med risk för att skit blir kvar innanför.

Så det gäller att såret får en chans att läka ihop utan att det blir uppdraget gång på gång, samtidigt som man får hålla koll på så att det inte direkt blir igensatt (om väldigt djupt) på ytan.

Just vid ballen kan det ju uppstå komplikationer pga av att det är så svårt att hålla det helt rent.

Och att det blir uppdraget en gång är inte hela världen även om man helst ska undvika det. Därför skulle jag inte tveka om jag var du att prova om det håller för att rida. Märker du att det ser sämre ut efteråt så får du helt enkelt låta bli tills det har läkt.

Utöver bandaget så skulle jag även ha satt på neoprenboots ovanpå för att skydda om du skulle ha sådan otur att han slår i med bakhoven.

Sitter det bara kvar så är det absolut ok. Använd gärna en oelastisk gasbinda i botten och ta i lite när du lindar. Är ju bara meningen att det ska sitta medans du rider. Jag brukar avsluta med några varv eltejp, som är plastad och elastisk.

Dra på en boots så vore det väl fanken om det inte gick.

Under de förutsättningar som du själv anger, ingen feber osv.

Ah jo det var det jag tänkte på men inte kom ihåg helt... Hm selektivt minne...

*till alla*

Bandaget var igår rent till hälften och lerigt till hälften. Kompressen var till 2/3 ren, och inte övre/nedre halva utan yttre 1/3 var lerig och inre 2/3 var ren... Hur han nu lyckats med det.

Satt dock kvar jättebra, inte glidit alls. Trots att han har galopperat i den lilla hagen (kan den vara 15 x 9 m ca).

Såret var fint, hade runnit lite lite genomskinligt var ut på kompressen och såret var lite kletigt. Dock rött och fint i sårkanter, ingen död vävnad eller så. Flärpen satt inte fast. Ingen feber, dock lite svullen om benet från knät och ner.

Ville se hur han gick så jag promenerade ca 15 min med honom. Paddocken var för mjuk och blöt. Gick ut på asfalten där är det inte lerigt iallafall. Han klev på bra, långa kliv. Tar och lägger lite mer vikt på vf och hb men det gör han i normala fall också och om det var mer eller mindre kan jag faktiskt inte avgöra.

Hade inget bandage när vi gick och rengjorde när vi kom tillbaka. Det var nog bra för all svullnad hade försvunnit då och det lilla klet som satt i såret hade runnit bort. Sköljde ordentligt med NaCl lösning igen med tryck och nu gjorde det verkligen ont tyckte hästen. Men vi fick rent det. På med kompress och lindade på samma sätt. Det blir grushagen idag också.

Tack för alla svar! Hoppas att det fortsätter så som det gör nu.

HJÄLP!!! Någon som har en ide?

Såret är varigt, sköljer ur men kan inte gnugga eller rengöra mer ordentligt. Varet är liksom kladdigt och genomskinligt. Inte grönt eller så. Att bara skölja gör att hästen går i taket, stegrar slänger sig osv. Jag lyckades efter 1½ timme få det sköljt och lindat men jag är ändå inte nöjd.

Han är inte halt, inte öm, inte varm. Ingen feber. Jobbar gärna, är pigg.

Frågan är, ska jag ta och slänga ut torvbädden och ställa honom på halm. Sedan låta bli och linda och låta det lufta sig?

Vad är bäst? Är nu rädd att jag ska dra sönder något i hästen samt att jag vet inte om jag orkar en sådan omgång till fysiskt. Då använder jag ändå benen till största delen annars hade jag inte orkat igår ens.

Suck! :(

Hej!!

Jag kan berätta att så länge såret vätskar sig med genomskinlig vätska och inte tjockt, grön/gult och luktar illa är det helt normalt. Vätskan kallas lymfvätska och det är en läkeprocess. Håll inte på för mycket med såret, utan låt det vara ifred så länge det inte är mycket varigt och han får feber. Byt bandage endast om du anser det är nödvändigt, tänk på att om man håller på med det för mycket störs läkprocessen. Natriumklorid har samma sammansättning som kroppens egen vätskebalans.
Hoppas han snart blir bra!

Mvh Susanne.

Hmm, så om jag bara kollar över, låter det lufta, sköljer ytligt det grus som ev letat sig in och sedan lindar igen är det OK?

Min foderhäst fick sår på ballen på båda bakhovarna :O Men jag red inte. Så hon fick stå i några veckor sen va allt läkt och då börjde jag rida lite smått igen :)

Att låta honom stå nu hade inte varit en bra ide. Han har energi så det räcker till 10.

Har dock tränat sparsamt, bara så han får röra på sig lite. Dock inte riskerat att såret går upp.

*till alla*

Gav upp igår, ringde vetrinär och de sa att står han på halm inne behövs han inte vara lindad inne. OK, så nu chansar jag. Sköljde bara av ytligt igår, ställde honom på halm. Han får gå ute utan bandage i grushagen.

Ingen vätska på kompressen igår, lite varm på insidan av hoven, ej svullen, ej halt.

Tempen fortsätter att vara låg, pendlat mellan 36,2 och 37,0. När han hade 37 grader var i förrgår och då bara ca 20 min efter jag rengjort såret, det var då jag kämpade i 1½ timme... Känns som det påverkar en hel del.

Håller tummarna för att detta fungerar!

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: MiniLi
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 809
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 875
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag ska besiktiga min 2åring imorgon för försäkringbolaget ville det pga att jag har ändrat i försäkringen. Nu är det så att för...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10