sår i öronen+insekter

Skogstroll

Trådstartare
Vad kan det vara? Insekterna har vingar. Inte mina hästar som fått det så vet inte exakt hur de ser ut ännu..bara slänger ut frågan så länge..Någon?

Sv: sår i öronen+insekter

Älgflugor?? De kapar visserligen sina vingar när de hittat ett värddjur, men de finns lite överallt så här års, Sen har vi ju dessa pälsätare som inte heller är så roliga.

Det är inte älglus, dom är mindre, och dom suger blod. Men verkar vara större än knott. Pälsätare har väl inte vingar? Dessa sitter enbart i öronen och det blir sår..

Knott finns i lite olika storlekar ;D

Jag tror det är neråt Skåne som de är som små flugor :eek: De är vidriga och biter stora sår - djuren kan faktiskt dö av det (eller rättare av chock pga blodförlust)

Detta är i norra bohuslän..Känns inte alls som knott..dom gör för stor skada för att vara det..

Stickfluga (Stomoxys calcitrans) eller höststickfluga/lilla stickflugan (Haematobia/Haematobosca stimulans) med stor sannolikhet. De suger blod från betesdjuren, gärna på ställen där huden är tunn tex skapet, juvret, under magen, öronen. Sticken är smärtsamma för djuret och kan irritera djuren rejält. Det blir ofta små sårskorpor vätskande småsår där stickflugan stuckit in sin sugsnabel.

Nån slags blodsugande flugor har vi här nere, ca 3-4mm stora tror jag. Sätter sig i öronen och när man drar med handen blir den täckt av blod.

Effols Skin repair (Kräm) funkar klockrent!!! Smörj ganska rikligt inuti ytterörat och flugorna håller sig borta 3-4 dagar.

Senast ändrad:

Detta är i norra bohuslän..Känns inte alls som knott..dom gör för stor skada för att vara det..

Du anar inte hur stor skada knott kan ställa till med, såpass att djur dör faktiskt. Annars är det knott som gärna kryper in i öronen, vi har ju det problemet som har eksemhästar.:crazy:

Vi var bortresta i somras, hunden fick komma med. Hon satt ute en halv timme (som hon brukar göra hemma utan problem). Det var soligt och inga myggor eller bromsar fanns. Jag trodde hon var säker. Då jag kom ut hade hon ansiktet fullt av nån sorts knott,och hon blödde en del ur såren de lämnde. Det såg hemskt ut! Vi har knott här hemma, men inte fan ser dom ut som där.

Kanske det är nåt liknande? Dehär satt bara runt ögonen och öronen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 575
Senast: Liten
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: CarEr
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: skogaliten
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka