Sår i munnen?

Ragge_

Trådstartare
Hade en veterinär ute häromdagen som kollade på min ponnys tänder. Jag var själv inte närvarande, utan det var min, inte särskilt hästkunniga, mamma som var med.

Ponnyn är ett sjuårigt russ som jag haft i 8 månader. Så fort han får in bettet i munnen försöker han dra bak tungan, lägger tungan över bettet osv. Blir även väldigt spänd i nacken.
Han tuggar även morötter, äpplebitar, godis och dyl. väldigt långsamt och delar de ofta i små bitar innan han får i sig dem.
Jag har kört honom på skogsvägar 2-3 gånger i veckan högst, och alltid på långa tyglar.
Den senaste 1,5 månaden har han inte haft bett på sig alls, utan bara vart med på promenader och som handhäst.
Tidigare körde jag honom på ett tvådelat körbett, men bytte sedan till ett rakt ridbett, men märkte ingen större skillnad på hans beteende.
Veterinären raspade hans tänder och sa att han skulle vila ifrån bettet i en månad, samt att han skulle gå på tredelat eller rakt bett. Hon visste då inte att han redan gick på ett rakt bett och redan hade vilat ett bra tag ..
Är det rimligt att han har fått sår i munnen av att ha varit körd så lite, med ett träns som sitter korrekt och med långa tyglar, och att dem inte har läkt på snart två månader? Eller kan såren orsakats av något annat? Borde jag ta ut en hästtandläkare istället?

Har tänkt att testa ett bettlöst träns på honom istället, men vill gärna veta orsaken till hans beteende/skador.

Någon som har några tankar och erfarenheter att dela med sig av? :)
 
Sv: Sår i munnen?

Undrar också var såren sitter? Är det precis där bettet ligger? Eller är det t.ex. vassa kanter på tänderna som har skavt på slemhinnorna så att bettet i sig inte har något med såren att göra, men att det blir obehagligt att få in bettet i en allmänt öm mun? Är det inte bettet som är orsak till såren är det inte så konstigt att han inte blivit bättre av att vara utan bett/inverkan från bettet. Orsaken till problemet har ändå varit kvar, dvs de vassa tandkanterna som även gör ont när han äter (som exempel).
 
Sv: Sår i munnen?

Jag skulle ta ut en veterinär som är vidareutbildad på tänder.
Se till att vara med själv, så att du kan få titta och berätta hur hästen använts på sistone, så får du säkert bra svar.

Kort sagt kan en häst ha sår i munnen utan att någonsin haft bett, och om den inte raspats korrekt, så kan såren kvarstå.

Sedan är frågan om det är stora fula sår som är "gamla" eller kan det ha uppkommit nya sår?
Min unga islänning som aldrig haft bett, som inte gjort något vettigt i livet än och som verkligen inte var vass NÅGONSTANS i munnen hade småsår i munnen.
Veterinären kollade, kände och funderade länge, nu var detta sommartid, och det enda vi kunde tänka oss var att han åt något stickigt som gav dessa småsår.
 
Sv: Sår i munnen?

Satte på honom tränset idag och han var som en helt ny häst. Lät bettet ligga stilla i munnen och var mycket mer framåt under körturen, så det var sannolikt de vassa tänderna som var problemet :)
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 484
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
979
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 406
Senast: caballus
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 735
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp