såpa mot löss?

ishorses

Trådstartare
Vad händer om man inte tvättar ut såpa från hästen, börjar det klia och irritera då? Har läst att man kan ha såpa mot löss och vissa har det outspätt..

Sv: såpa mot löss?

Såpa är en ren naturprodukt så det gör inget om det är kvar på hästen.
Min förra häst tvättade jag med såpa för han hade eksem och det hjälpte.

När det börjar regna och jag vet att det kommer att hålla på ett tag så brukar jag smörja in min häst med såpa, sedan gör regnet resten. SÅÅ gott pållen luktar sen!! :)

Skulle säga tvärt om mot föregående. Enligt min veterinär så är såpa. Visserligen en naturprodukt men väldigt skarp så att ska inte ens tvätta djur med det utspätt. Såpa är så kraftigt rengörande att det tar bort allt naturligt fett och torkar ut huden så det ska inte användas till djur.
Jag fick ett skabbangrepp och tvättade med såpa i väntan på att få tag i veterinär, snacka om utskällning som jag fick av veterinären då.

Kan det stämma?

Vi tvättar hästarna med grönsåpa och inte upplevt det du beskriver.

Och på den tiden det begav sig så körde jag alltid MC-stället i maskin men såpa.
Efter att skinnet torkat så var det mjukt och fint..

AM

Bara för att det är en "naturprodukt" är det inte ofarligt. Många farliga mediciner(i stor mängd) är ju naturprodukter. Dricker man för mycket vatten dör man.

Fast det är jäkligt bra att tvätta svansen med! ;)

Men jag tror nog inte heller att jag vill använda det till hela hästen.. När min fick löss använde vi något medel mot ohyra på gris eller vad det nu var. Stallägaren hade fått dte utskrivet mot hennes ponnys hovskabb hon hade när dom köpte henne för en herrans massa år sen,och vi kunde använda det till min då enligt veterinären,var gulaktigt,sen när man hade det i vattnet så vart det mjölkvitt. Luktade apa om det! Men när man baddat på lite i mankammen så KRYLLADE det upp massa löss,han vart helt svart i manen,sen dog dom när dom kom upp till ytan. Man skulle ge en behandling till efter nån vecka.

Nån vecka senare switchade vi mot knott,även det ska ju ta löss,så vi gjorde inte om det med lusmedlet,eftersom jag inte ens sett några fler,sen så ska ju som sagt switchen ta ohyra. Var så bökigt med lusmedlet,för det skulle ju schamponeras in,kul med en tvååring som aldrig fått vatten på sig...:grin: Ingen spolspilta heller. Fick svampa på det så gott det gick,men det vart då tillräckligt iallafall eftersom dom försvann.

va konstigt min veterinär säger tvärtom, det var hon som föreslog att jag skulle tvätta med såpa.
Sen är ju andra medel mot löss mycket mycket starkare tex Frontline, kan ju inte ens vara i stallet efteråt och Switch men det är ju förbjudet nu pga giftigheten. Såpa känns som det mildaste alternativet.. men hur det är när det sitter kvar i pälsen vet jag fortfarande inte..

Kan det stämma?

Vi tvättar hästarna med grönsåpa och inte upplevt det du beskriver.

Och på den tiden det begav sig så körde jag alltid MC-stället i maskin men såpa.
Efter att skinnet torkat så var det mjukt och fint..

AM
Jag kan ju bara säga vad veterinären sa här och jag har aldrig använt till djur efter det.
Men när jag använder för annan rengöring så blir jag torr om händerna om jag inte använder handskar.

Men veterinärer har ju haft fel förr och en del har ju alldeles egna teorier om saker så jag kan inte säga hundra procent säkert något av det d v s bra eller dåligt.

Har ingen koll på om såpa tar kål på löss, men att inte skölja av såpa skulle aldrig jag våga prova. Är ju väldigt uttorkande.
Prova att smörja in dig själv med såpa över natten och se vad som händer :idea:

Vad händer om man inte tvättar ut såpa från hästen, börjar det klia och irritera då? Har läst att man kan ha såpa mot löss och vissa har det outspätt..

Är det bladlöss din häst har så funkar såpa, hur spädningen ska vara beror på hur stort angreppet är. Har för mig att man ska späda 1/10 per 100 lössangrepp men det vill jag ha oskrivet.

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 323
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 668
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V