Sänkt rygg

SofiaOfSweden

Trådstartare
Hej!

Idag var jag och provred två hästar från Täby Galopp, och särskilt en av dem fattade jag direkt tycke för, en treåring.

Mycket samarbetsvillig, gjorde allt för ryttaren, mjuk, lyhörd, känslig och ja allt :love:

Ett litet "problem" var att när jag fick prova att hoppa en häck så kändes det som om han hoppade med sänkt rygg, att språnget inte gick igenom ryggen helt. Frambenstekniken var det inget fel på då de var uppdragna och knäna pekade framåt/uppåt, alltså inga hängande ben. Kan förvisso bero på okoncentration pga. regn, blåst, galopperande hästar, lösspringande hundar etc.

Går det att träna bort sänkt rygg, kan det ha med hans svaghet att göra/ovana att hoppa? Han är trots allt endast tre år gammal och rids inte så mycket för tillfället då han inte är tillräckligt snabb för banan.

Sv: Sänkt rygg

Jag skulle be om att få löshoppa honom och då FILMA (så att du kan kolla på filmen sedan..) även hoppa uppsuttet och bli filmad och sedan kolla på den.
Om du klämde på ryggen visade han nått då?
Låg sadeln bra? (den eviga frågan :D )
Var han musklad någolunda?

Som sagt det kan ju mycket väl vara åldern men man bör vara observant i mitt tycke ;)

LYCKA TILL :)

Nope, klämde och tryckte över hela kroppen och han visade inget! Sadeln var en galoppsadel så kanske inte den mest optimala vid hoppning, men ja: den var utpassad efter honom så den låg bra.

Angående musklingen, han har gått som löphäst med var inte tillräckligt snabb och är lite riden i dressyr kan gå i form och lyssnar kanon för hjälperna men stark är han inte. Det fattas mycket muskler på ryggen samt korset och även halsen men det beror ju på hans ringa ålder samt att han är satt i galoppträning. Men han var otroligt snygg i kroppen för att vara så otränad så jag kan se hur han ser ut med lite mer muskler :d

Hade tänkt löshoppa honom och se själv hur han hoppar men eftersom han är så perfekt i allt förutom att ryggen kändes något sänkt vid hoppningen (tre skutt över en 80 cm häck), så undrar jag om det faktiskt finns hopp att man kan träna bort det/utveckla ryggen. Kan det försvinna när mer ryggmuskler sätts till, för det hade han nada av!

Är hästen riden i häcklöpningar hoppar dom på ett helt annat sätt än en vanlig hoppehäst. Häcklöpningar hoppas mer på fart och då blir det naturligtvis inte lika mycket rygg. Är hästen inte mycket hoppad alls och oerfaren nu betyder inte det att den alltid kommer hoppa utan rygg. Ju mer ryggmuskler, desto lättare blir det för den att hoppa med rygg. En häst i galoppträning har inte alls samma sorters muskler som en häst i hoppträning

Jag tror absolut att det går att rätta till. Tror du han någonsin fått hoppa studs eller ens vet hur man ska använda ryggen i hoppning? Nej, grejen med häcklöp är ju att de ska ta sig över så fort som möjligt och inte tappa någon fart över hindren. De ska liksom glida över häcken och inte hoppa upp sig med hjälp av ryggen, så att säga. Men om du skulle sätta upp en kombination och löshoppa eller ex. hoppa studs med honom och du känner att han fortfarande inte använder ryggen det minsta lilla, då kanske det kan bli problem. Men att han inte använder ryggen för att hoppa häckarna inne på Täby är inget konstigt...

galopphästarna har ju dessutom bara de muskler som behövs i löp, är så fruktansvärt taniga och utan ryggmuskler är det ju svårt att hoppa med rygg, Precis som kamikazepiloten sa.

Senast ändrad:

+ KP

Åh tack, precis de svar jag ville höra ;) Skämt å sido, då var det ungefär som jag trodde, går ju inte att ställa direkta krav på en häst som aldrig hoppat tidigare och dessutom endast har galoppmuskler :)

Då blir det löshoppning nästa gång då! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka