Sanera hundlukt.

R

Raderad medlem 94602

Efter att hittills klarat hemmet bra mot hundlukt med hjälp av vanlig ständning så har nu soffa och ryamatta börjat lukta HUND. Inte så konstigt med 5 hundar inne som har soffan som hundkorg.
Jag har testat ättikablandning på mattan men tyckte det var värdelöst. Den stank ättika ett tag :wtf: sen luktade den hund igen.

Finns det någon mirakelspray som tar bort lukten, inte bara maskerar den??
När jag googlar hittar jag en del men funkar de? De kostar ju en del så jag vill inte lägga ut pengarna på BS.

Jag kör natur-ligt rent och det fungerar faktiskt bra tycker jag. Jag hade inga större förhoppningar för det är gjort med mikroorganismer och det lät mest som flum när mannen sålde in det på en utställning men jag kände att det var värt ett försök. Det är viktigt att det inte kommer i kontakt med andra medel för då dör organismerna och det blir inte rent. Men det fungerar över förväntan.

Efter att hittills klarat hemmet bra mot hundlukt med hjälp av vanlig ständning så har nu soffa och ryamatta börjat lukta HUND. Inte så konstigt med 5 hundar inne som har soffan som hundkorg.
Jag har testat ättikablandning på mattan men tyckte det var värdelöst. Den stank ättika ett tag :wtf: sen luktade den hund igen.

Finns det någon mirakelspray som tar bort lukten, inte bara maskerar den??
När jag googlar hittar jag en del men funkar de? De kostar ju en del så jag vill inte lägga ut pengarna på BS.

Mattan skulle jag lämna på kemtvätt. En rya är svår att tvätta själv. Blir det iskallt igen och snö kan du testa med att lägga ut den i snön ett dygn, man kan tvätta med snö också men just ryor vet jag inte... vi har inga långhåriga mattor, så de åker ut i snön med bra resultat.

Jag hade också lämnat på tvätt, brukar kosta en tusenlapp. Sommartid kan du tvätta med högtryckstvätt och låta torka ute, men nu är det svårt.

Grejen är att spraya med doftrenare inte rengör mattan, jag gissar att den är smutsig och har samlat hundhår, därför luktar den.

Soffan, har du avtagbar klädsel? Eller är det skinn? Jag tvättar klädseln på min soffa 1-2 gånger per år, trots att det står att det är kemtvätt, funkar utmärkt. Annars hade jag rekommenderat nån form av överdrag som är lätt att tvätta.

Rya tvättar jag själv, men okej - aldrig så ren som med kemtvätt då - men dom pengarna skulle jag aldrig lägga på en matta som får vara där hundarna är ;)
Dammsug noga - häng ut och finns mattpiska så piska rejält. Hundhåren är värst få bort, så en del får man leva med även efter tvätt :D Är man två så lägg ner mattan på plant underlag och dränk i i blandning flytande tvättmedel och varmt vatten - skura med borste. Häng upp och spola/skölj - i evighet.
Jag är ensam, så jag hänger direkt upp på en ställning (vädringsställning) spolar rejält och häller över tvättmedelslösning och sen spolar jag - om och om igen med lagom varmt vatten (ibland med slangen ibland med högtrycken). Det blir inte kliniskt rent, men mycket renare än innan och luktar fräscht efter :)

Rya tvättar jag själv, men okej - aldrig så ren som med kemtvätt då - men dom pengarna skulle jag aldrig lägga på en matta som får vara där hundarna är ;)
Dammsug noga - häng ut och finns mattpiska så piska rejält. Hundhåren är värst få bort, så en del får man leva med även efter tvätt :D Är man två så lägg ner mattan på plant underlag och dränk i i blandning flytande tvättmedel och varmt vatten - skura med borste. Häng upp och spola/skölj - i evighet.
Jag är ensam, så jag hänger direkt upp på en ställning (vädringsställning) spolar rejält och häller över tvättmedelslösning och sen spolar jag - om och om igen med lagom varmt vatten (ibland med slangen ibland med högtrycken). Det blir inte kliniskt rent, men mycket renare än innan och luktar fräscht efter :)
Jag gör likadant, men jag tänker att det är lite fel årstid:D (gör samma med hästtäcken, funkar bra)

Min rya är stor och svintung. Krävs två pers att få ut den och jag har ingen stans att hänga eländet där den får plast....och som pallar tyngden, speciellt om den blir blöt:crazy:

Köpte den innan jag blev med kennel. I dag skulle jag aldrig köpa en sån vansinnig matta.
Snö kan vi glömma. Det har mest varit regn hela vintern.
Så spray får det bli till soffa och matta.

Min rya är stor och svintung. Krävs två pers att få ut den och jag har ingen stans att hänga eländet där den får plast....och som pallar tyngden, speciellt om den blir blöt:crazy:

Köpte den innan jag blev med kennel. I dag skulle jag aldrig köpa en sån vansinnig matta.
Snö kan vi glömma. Det har mest varit regn hela vintern.
Så spray får det bli till soffa och matta.

Släng mattan och köp en ny som är lättare att underhålla? :)

Släng mattan och köp en ny som är lättare att underhålla? :)

Det ska göras på sikt. Samtidigt är denna fortfarande snygg, passar in i inredningen och den var dyyyr.

Inom två år ska vardagsrummet byggas om och då blir det ny matta och ny inredning.

Det är det man har hundgårds staket till :idea:

Den är för tung. Risken är stor att fästerna mellan sektionerna knäcks om gallren kommer i gungning. Vi pratar nog närmar 80-100 kg torr matta. Blöt mycket mer :crazy:

Det ska göras på sikt. Samtidigt är denna fortfarande snygg, passar in i inredningen och den var dyyyr.

Inom två år ska vardagsrummet byggas om och då blir det ny matta och ny inredning.

Har för mig att potatismjöl ihop med doftkulor kan ta upp otrevlig lukt, testa det och sen dammsuger du bara! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka