Sandro Hit resp. Donnerhallblod... Sandakan!

lisahjelmgren

Trådstartare
Hur ligger det till egentligen med Sandro Hit och hans temperament? Är lite förälskad i Sandakan och funderar på att betäcka mitt dressyrsto med honom till våren, men man har ju hört att han är lite "svår" och undrar på vilket sätt? Vill få fram en häst för de högre klasserna så en kolugn häst är inget krav men vill inte ha en självmordskandidat...

Undrar också över Donnerhallblodet, Sandakan har ju honom i andra led. Har själv ridit ett flertal Donnerhallavkommor och de har alla varit coola i huvudet samt mkt ridbara. Har nu hört från ett par håll att han kan ge både bra och dåligt psyke, någon som vet?

Mitt sto är efter Krevad-Herkules-Jovial och det kan spöka mellan öronen emellanåt, vill därför höra mig för om Sandakan innan jag bestämmer mig.

Tacksam för info.!!! :bow:

Sv: Sandro Hit resp. Donnerhallblod... Sandakan!

Jag brukar försöka hålla mig ifrån trådar där hingstemperament är ämne.
Det blir så lätt rykten om "den och den hingsten är si och så".

Beträffande Sandakan, så har en bekant betäckt sitt 3 års- sto med honom och tittade på honom innan när hingsttåget var på Vreta -Kloster.
Då var han lugn och sansad, även i stallet, och uppförde sig fint.

Men jag tror det står om hans temperament i hingstkalendern.

(Å andra sidan så tycker jag att det är mkt bra att du kollar upp hingstar temperament, så det passar ditt Krevad sto.)

Håller med Mimus angående uttalanden om hingstars temperament, jag har skrivit och svarat i åtskilliga trådar om detta ämne.

Hur en häst är i temperamentet har med så oerhört mycket att göra...

Orkar inte förklara vad jag tycker ännu en gång men de Sandro Hit-hästar jag träffat och jobbat med har varit trevliga normala hästar. Vi hade en hingst e Sandro Hit som var kanontrevlig. En positiv sprallig unghäst! :)

Sen kan en hingst vara lite jobbig men avkommorna bli helt annorlunda, eller tvärtom!

Lycka till med hingstvalet!

Det är väldigt tråkigt med de svenska bruksproven att man endast kollar hur bra en hingst är prestationsmässigt, enligt mig är det viktigare att kontrollera temperamentet.
I Tyskland och Holland kollar man temperament både i arbete och i stall, det görs på både Hbl o Ponnyer!
Sandakan har jag sett i sitt rätta element och frågat stallskötarna nere i Flyinge när jag gick kurs där i våras..... han har ett Sandro hit temperament! Snygg men lite "het".
Tacka vet jag Calle han är go fast jag är tyvärr dressyr ryttare/uppfödare

Tror HH fick 9,8 på "interiör" (temperament) på sitt 70-dagarstest. Så det finns "goa" dressyrhingstar också! ;) Snällare häst får man leta efter!

Tack för era svar! Ska ta mig en tur ner till Flyinge innan jag bestämmer mig.

Sandakan måste ju även gå igenom bruksprovet nästa år för att bli godkänd.

Angående Donnerhall-avkommor...Min sköthäst är e. De Niro - Hohenstein. Alltså Donnerhall som farfar. Denna häst har ett kanonpsyke på alla sätt i alla lägen och även hög ridbarhet.

PathOfClovers skrev:
Angående Donnerhall-avkommor...Min sköthäst är e. De Niro - Hohenstein. Alltså Donnerhall som farfar. Denna häst har ett kanonpsyke på alla sätt i alla lägen och även hög ridbarhet.
Intressant diskussion...Har själv tänkt betäcka med Don Romantic o får då Donnerhall bakom...Vet inte hur han är i huvudet men skulle gärna vilja veta...

Vet inget om Don Romantic men de De Niro/Davignon/Donnerhall-hästar jag haft att göra med har varit helt normala i huvudet.

HH är ju e Hohenstein - Donnerhall och som sagt var snällare än snällast!

Jo, det är nog så att Donnerhall ger bra temperament. Har ju faktiskt haft hand om en hel del Donnerhallhästar och minns bara en enda svår, och man ska nog lita på sina egna erfarenheter istället för att lyssna på rykten... :smirk: Så dra er inte för att betäcka med hans gener, men vissa avkommor blir låååånga i bålen (som Donnerhall) och det är ju en smaksak... väldigt ridbara ändå trots ryggen!

lisahjelmgren skrev:
Jo, det är nog så att Donnerhall ger bra temperament. Har ju faktiskt haft hand om en hel del Donnerhallhästar och minns bara en enda svår, och man ska nog lita på sina egna erfarenheter istället för att lyssna på rykten... :smirk: Så dra er inte för att betäcka med hans gener, men vissa avkommor blir låååånga i bålen (som Donnerhall) och det är ju en smaksak... väldigt ridbara ändå trots ryggen!

De duktiga ryttarna väljer hellre en häst lång i ryggen framför en som är kort, så även om det är snyggare med kort rygg är nog lite längre mer ändamålsenligt för en dressyrhäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka