Sv: Sandkolik, hur fodra?
Jag kan bara svara för mig själv o hur jag blivit rekommenderad att använda loppfrön. Har en häst som haft svår sandkolik o som behandlades bla med loppfrön på djursjukhuset i Helsingborg.
Jag köper för det första loppfröna på lokalföreningen o dom i sin tur köper in det från Stenebergs Hästeri. Säljes i större förpackningar.
Eftersom min häst har fått dille på att käka jord så måste hon ha loppfrön varje dag när hon går i vinterhagen. När hon går på bete behövs det inte.
Jag fodrar enligt rekommendationer jag fått från både Stenebergs Hästeri o djursjukhuset, vilket innebär 2 dl 2 ggr/dag åt stor häst, 1 dl 2 ggr/dag åt ponny.
Stenebergs Hästeri rekommenderar att man ger det torrt tillsammans med någon typ av blött foder. Detta pga att det ska vara lättare för hästen att få i sig. Har ringt o kollat med dom särskilt hur det ligger till om man blötar det eller inte. Svaret jag fick var att dom rekommenderar alla att ge det torrt pga att det blev så mycket missförstånd. Folk trodde att det skulle ligga i blöt typ lika länge som betfor. Då mister det sin vidklibbningsförmåga. Däremot går det bra att blöta upp det men allra max 15 minuter innan utfodring! Pga alla dessa missförstånd har dom nu gått över till att rekommendera att det ges torrt.
Att dom skulle få kolik av torra loppfrön har jag aldrig hört talas om, varken från Helsingborgs djursjukhus eller någon annanstans o min häst (med vääääldigt känslig mage) har aldrig reagerat på det.
Eftersom det nästan aldrig är jag som fodrar min egen häst så ställer jag fram maten färdigblandad o i hinken har jag en plastmugg med loppfrön samt en flaska med ca 0,5 liter vatten. När dom fodrar häller dom bara i loppfröna o vattnet i det övriga fodret o voila - middagen är serverad! Svårare än så behöver det inte vara.