Sandkolik, hur fodra?

Sv: Sandkolik, hur fodra?

Jag ger 3 ggr/vecka. Det är den dosen som jag provat mig fram till för att det ska fungera på min.

okej. så den fortsatte få kolik när du följde rekomendationenrna?

Nej, jag blev från början rekommenderad 3 ggr/vecka, och det har fungerat från första början. Inga anfall sedan jag började med det.
Gjorde ett uppehåll på 2 veckor bara för att se, men då blev det kolik igen, sen har jag inte vågat sluta.

I början var jag så mån om att det skulle fungera, så att jag gav det varje dag, vilket resulterade i feta hästar, så då gick jag ner till rekommendationen 3 ggr/vecka.

okej. jag har för mig att det står på dynavenas hemsida att man ska ge det 1 gång i veckan. men du kanske fick särskilda rekomedationer?

Jag kan bara svara för mig själv o hur jag blivit rekommenderad att använda loppfrön. Har en häst som haft svår sandkolik o som behandlades bla med loppfrön på djursjukhuset i Helsingborg.

Jag köper för det första loppfröna på lokalföreningen o dom i sin tur köper in det från Stenebergs Hästeri. Säljes i större förpackningar.

Eftersom min häst har fått dille på att käka jord så måste hon ha loppfrön varje dag när hon går i vinterhagen. När hon går på bete behövs det inte.

Jag fodrar enligt rekommendationer jag fått från både Stenebergs Hästeri o djursjukhuset, vilket innebär 2 dl 2 ggr/dag åt stor häst, 1 dl 2 ggr/dag åt ponny.

Stenebergs Hästeri rekommenderar att man ger det torrt tillsammans med någon typ av blött foder. Detta pga att det ska vara lättare för hästen att få i sig. Har ringt o kollat med dom särskilt hur det ligger till om man blötar det eller inte. Svaret jag fick var att dom rekommenderar alla att ge det torrt pga att det blev så mycket missförstånd. Folk trodde att det skulle ligga i blöt typ lika länge som betfor. Då mister det sin vidklibbningsförmåga. Däremot går det bra att blöta upp det men allra max 15 minuter innan utfodring! Pga alla dessa missförstånd har dom nu gått över till att rekommendera att det ges torrt.

Att dom skulle få kolik av torra loppfrön har jag aldrig hört talas om, varken från Helsingborgs djursjukhus eller någon annanstans o min häst (med vääääldigt känslig mage) har aldrig reagerat på det.

Eftersom det nästan aldrig är jag som fodrar min egen häst så ställer jag fram maten färdigblandad o i hinken har jag en plastmugg med loppfrön samt en flaska med ca 0,5 liter vatten. När dom fodrar häller dom bara i loppfröna o vattnet i det övriga fodret o voila - middagen är serverad! Svårare än så behöver det inte vara.

Naggur skrev:
Vad är det som säger att det du hört är rätt? jag har hört flera olika...

Kan inte veta om det jag hört är rätt men är inte beredd att chansa med att ge torra loppfrön.

Jag har i alla fall aldrig hört att det skulle ge några problem att ge det blöt, så länge det inte ligger för länge i blöt så klart.

Mvh
Camilla

(Såg att jag talar emot mig själv skrev tydligen utan att tänka i mitt förra inlägg. Så klart det förlorar funktion om det ligger för länge som sagt blir bara en seg geleklump.)

Senast ändrad:

som snofflan skrivit. stenbergs rekomenderar torrt. jag gav till och med hunden loppfrö och det ända som hände va att skitkorvarna va gigantiska=)

Bara hästarna får i sig lite vatten så loppfröna inte suger upp massa vätska i magen så e de nog ingen fara...

när min gamla ponny hade sandkolik (utvecklades till tamvred) så fick hon stå på Helsingborgs djursjukhus i en vecka (tog 4 dagar för henne att bli frisk) men då fick vi en lapp om vad hon skulle äta... betfor 3 ggr om dagen och det skulle hon göra i hela sitt liv.. och 1/2 dl olja om dagen och de 2 första veckorna skulle hon äta linfrön (eller va det loppfrön? det är kanske samma sak??:confused: ) men iallafall då skulle man ha 1 dl frön och 10 dl vatten och koka alltesammans och ha det i en termos (blev en halv rinnande liteslaimig gegga med svarta/bruna prickar i) (de skulle ligga tillsammans i typ 15 min)och ge det tilsammans med betfor..... vissa hästar som lätt får sandkolik får ha munkorg på sig i hagen så den inte kan rota runt i jorden... utan bara äta gräset!

Senast ändrad av en moderator:

det var nog linfrön eftersom det skulle koka...

Glömde att skriva att loppfrön INTE ska ges tillsammans med olja. Detta förstör vidklibbningsförmågan hos loppfröna. Om man bara är ute efter att ge loppfrön för att det är allmänt bra för magen spelar det ingen roll.

på vilket sett är loppfrö bra för magen om man inte ger det i sandutdrivade syfte?

Troligtvis var det sandkolik min häst drabbades av för ett par somrar sen. Han fick kolik så fort han inte hade ordentligt med gräs utan fick plocka i sig av det ordentligt nerbetade gräset och därmed fick i sig sand som kom med rötterna.

Jag har gjort så att han antingen går i gräshage (alltså en icke helt nerbetad sådan) eller har tillgång till en, t ex öppnat till en angränsande hage med mer gräs i. Detta har hjälpt, han har inte fått kolik när han kunnat äta gräs.

Jag har inte gett loppfrön men han får linfrö varje dag.

Hoppas att du hittar någon lösning och får ordning på kusens mage!

Loppfrön är bra för tarmar o mage. Gelén som bildas är bra för tarmslemhinnan o innehåller fibrer. Fröna hjälper till att normalisera tarminnehållets konsistens. Kan inte säga exakt allt det är bra för men vet att man inte enbart måste ge det i sandutdrivningssyfte. Slemmet innehåller bland annat fibrer som är mycket bra för mage o tarm. Är aldrig negativt att ge loppfrön.

Hehe.....fan va knäppt jag skrev.... jaja...du fattade i alla fall.... =)

Borgeby Kryddgård har Loppfrö för 42:-/ kg, mycket billigare än i affären, handlade sånna småpåsar innan och de gick åt i rask takt.

tack för alla svar!

nu är det ju vår igen och jag har äntligen fått tag på loppfrön och börjar ge det till min häst. ger det blötlagt (låter det ligga ca 10 min) och lägger det sen i krubban. han får äta det när han känner för det..dvs när han får annan mat, för det är inte så populärt. ;)

hur länge kan man ge det? alltså hur lång period?

. ger det blötlagt (låter det ligga ca 10 min) och lägger det sen i krubban. han får äta det när han känner för det..

Men då riskerar du ju att det ligger blött väldigt länge och alltså förlorar sin förmåga att transportera ut sand. Det blir verkningslöst alltså...

Jag håller hårt på rekommendationen ges torrt med blöt mat, blandas vid fodringstillfället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 149
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka