Sandkolik, hur fodra?

S

Sol_

Min häst har visat tecken på något jag tror kan vara sandkolik. Jag har sökt bland trådarna här och sett att loppfrön är att rekommendera då. Har några frågor.

*Var köper man det?
*Hur mycket ger man?
*Under hur lång period?
*Ska man blötlägga eller bara vattna eller ge helt torrt?

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Sandkolik, hur fodra?

Vid risk för sandkolik brukar jag köpa loppfrö (rekommenderas också av Helsingborgs RDS) på ICA eller Coop (hälsokosthyllan)

Jag brukar ge det i kurer (fem dagar ungefär), en dl om dagen. Om man vill ha effekt att hindra sandkolik, ska fröna ges torra. Då bildas slemmet i magen och kapslar in sanden som förs med ut.

Om man låter fröna bilda gelé innan man ger dem, kommer magen att bryta ner gelen och man förlorar effekten.

Tack för svaret! :)

Så jag ger det torrt i torrt foder?

När snön försvann nu i vår började jag ge min häst loppfrö (då det bara är lera i våra hagar).

Gav 1 dl/dag. (stod att man skulle ge 2 dl/dag första veckan, sen 1 dl/dag)
Jag blandade betfor och när den var klar så hälde jag i loppfröna och gav henne direkt. Då har de inte hunnit bli kladdiga. Så det fick hon när jag var hos henne, oftast efter ridningen. Då jag gav blöt mat till henne ville jag inte blanda i det där, då det skulle hinna bli kladdigt innan hon fick sin kvällsmat.

Betalade 239:- för 5 kg. räcker ganska länge.

kan man ge de i förebyggande syfte? Hur ser man om en häst har symtom att få sandkolik?
har det några bieffekter?

Jag tittar mer på hagen än på hästen, tror det är svårt att dra slutsatsen utifrån hästen... Kolik är ju kolik...

Men om de går och påtar i marken i hagar utan gräs och får med sig lera och rötter och skit, då finns ju en ökad risk att få i sig tyngre materia som sedan inte kommer ut den naturliga vägen utan hjälp.

bombibittIII skrev:
kan man ge de i förebyggande syfte? Hur ser man om en häst har symtom att få sandkolik?
har det några bieffekter?

Jag gav min häst i förebyggande syfte, då jag vet att hon slickar i sig en hel del grus och jord när hon är i hagen.
Vet inte om det har några bieffekter, men jag märkte ingen skillnad på min häst, med eller utan loppfrön.

jag läste lite i dom tidigare trådarna och vissa säger att man ska ge de tillsammans med olja. behövs det? Eller kan man ge dom utan nått annat till?

Varit på coop nu och letar och frågat, men dom hade det inte. :eek:

Var hittar ni andra det!?

dom flesta affärerna har det. även dom små. det finns bland böner ock linser och sånt. loppfrö heter även psylliumfrö (tror de stavas så) Ett tips! köp inte upp en hel månads användning! jag skulle ge min häst för att han gick å plockade i marken och vart dålig två ggr. han blåvägrade! jag provade ALLT! de gick inte att få i han skiten. provade tillochmed att spruta in fröna med en spruta. för de får jag göra om jag ska ge han a-fil. a-fil funkar men fröna spottar han ut...

När jag pratade med Helsingborg om att ge loppfrön påpekade dom väldigt noga att dom skulle ligga i blöt i ca tio minuter (har för mig att vattnet skulle vara varmt) det syns tydligt när dom är färdiga, annars fanns risken för att få kolik pga loppfröna istället.

Mvh
Camilla

eftesom fröna drar åt sig vatten så kanske de inte är så smart att trycka i dom en liter torra loppfrön. då förstår jag om dom får kolik. men nån dl gör nog inget. de ka ju va smart å ge dom tillsammans med uppblött mat, typ betfor om man vill ge torra frön

Har för mig att jag skulle bara ge 1 dl morgon och kväll, så det handlade inte om några större mängder, men det skulle ändå vara blötlagt.

Mvh
Camilla

okej. ja alla säger olika så man får väl helt enkelt prova sig fram=)

Det ska vara blötlagt p g a att det är slembildningen vid blötläggning man är ute efter. Kan säkert medverka till att ge kolik om man inte blötlägger eftersom fröna då drar till sig vätska från hästen så att säga.

A jag har hört båda. ger man torra frön med blöt mat får dom ju vätska i munnen/magen. grejen är ju att om dom ligger blöta förlänge mister dom sin funktion.

Jag hade inte varit beredd att prova mig fram när det kan orsaka kolik, har sett allt för många fall, för att ta risken att någon häst ska behöva gå igenom det om jag kan förhindrar det.

Loppfröna mister inte sin funktion om dom ligger i blöt för länge däremot kan det vara väldigt svårt att få hästarna att äta en geleklump för det är vad det blir om det står för länge.

Mvh
Camilla

Vad är det som säger att det du hört är rätt? jag har hört flera olika...

Eller så använder man dynavenas mash, som har botat min ena hästs eviga kolik. Inte ett enda anfall på 2 år nu sen jag började med det. Dyrt, men det är det å andra sidan med veterinären också.
Han käkade en massa sand o "skräp" i hagen, och fick återkommande kolik förut.

japp de kan man åxå ge=) men mashen ska man ju bara ge en gång i veckan. tänkte börja med activ 50 till min totto efter betet...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 149
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka