Sand i utebox/lösdriftsstall

saga100

Trådstartare
Skall till att bygga uteboxar och alla verkar förutsätta att betongplatta skall utgöra underlag men jag känner mig lite tveksam. Någon gång någonstans på denna site har jag läst ett inlägg av en man från södra Sverige som skrev att han hade sand som underlag i ligghall/utebox. Mockade ut som vanligt och fyllde på med ny sand ungefär vartannat år. Någon som vet mer? Bär- och dräneringslager av grus/singel och sand ovanpå eller?
 
Sv: Sand i utebox/lösdriftsstall

Egentligen vet jag inte så mycket om det, men det verkar lite
ohygieniskt och svårmockat !?
Jag valde en gjuten platta och så har jag spån, en kompis till mig har
uteboxar som inte används så mycket och han har lite
torv direkt på marken, men jag tycker det är kladdigt !
Hej från Hambo
 
Sv: Sand i utebox/lösdriftsstall

Har som du planer på att sätta upp uteboxar hemma. Har ingen ambition att gjuta en betongplatta då boxarna bara ska vara provisoriskt för att kunna ta in hästarna vid dåligt väder o tävl under betessäsongen. Dom kommer annars stå i stall på annat ställe. Tanken är även att de ska kunna användas vintertid om så skulle behövas.
Hade tänkt gräva av så underlaget blir jämnt, sedan lägga singel o så sylta (sånt där vitt geggigt grus) ovanpå. Syltavägar blir som cement på sommaren när de är tillpackade o hade tänkt att detta skulle funka ist för gjuten platta. Sen fån man kanske lägga ett lager torv i botten o annat strö (vad man nu föredrar) över.
Är absolut inte insatt i sånt här men tycker det borde funka. Ridskolan hade ett mindre stall med tre boxar som funkade typ som ett utestall. där var det bara stampat jordgolv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 573
Senast: Karma
·
Ekonomi & Juridik Har i helgen stallat in min häst i sin box, utebox som står i en lada med 0-4 (typ grus) som underlag. Igår när jag skulle mocka...
Svar
4
· Visningar
1 476
Senast: Natasja
·
Anläggning Vi har ett problem med våra uteboxar, de blir så fruktansvärt tungmockade! I botten är det typ jord/mark/grus blandat med lite större...
2
Svar
20
· Visningar
4 569
Senast: embe95
·
Hästvård Skall till att bygga uteboxar och ställer mig lite tveksam till betongplatta. Någon gång någonstans på denna site har jag läst ett...
Svar
2
· Visningar
4 515
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp