Såna där japanska? Modedockor.

KungTulle

Trådstartare
Nån här som samlar på såna? Såg av en slump en av märket dollmore på tradera och googlade lite. Det finns ju massor av olika, stora och små.

En del i vanlig barbiestorlek och andra som är nästan en meter långa.....

Prisläge i regel rätt dyrt...

Jag är egentligen inte jätteintresserad av dockor mer än att jag hade några av actionman-typ som barn för att ha några som kunde rida på mina MODELLHÄSTAR ( vilka jag däremot hade många av!).

Men vad som var häftigt är att folk som samlar gör ungefär likadant med sina dockor som vi gjorde med modellhästarna. Syr egna saker till dom, fotograferar scenerier etc etc.

Nu i vuxen ålder tycker jag att det är rätt kul att sy kläder, och då hade det kunnat vara bra med en sån här docka i en någotsånär realistisk kroppsform för att provsy olika modeller. Det blir ju mycket billigare om man testar att sy till en docka i barbiestorlek eller lite större, än att sy i fullskala för att inse att det nog inte blev så bra rent modellmässigt.

En bild för att visa hur en sån där "dollmore" ser ut....:angel:

20110812055110m.jpg
 
Sv: Såna där japanska? Modedockor.

Jag var involverad i den hobbyn när jag var i mitten av tonåren. Hade en egen docka jag importerat från Japan (eller om det var nord/syd-korea, mins inte). Han var av den största sorten och var väldigt verklighetstrogen. Kostade väl allt som allt ca 8000 kr inkl frakt, tull osv, så mitt sparkonto fick sig en törn. Sålde dockan för något år sedan då jag tappat intresset och tyckte det var synd att han bara satt där i ett hörn och inte fick någon uppmärksamhet.

Var för övrigt också involverad i modellhäst-hobbyn under en del år i tonåren. Har fortfarande mina modellhästar kvar men dem står undanställda bland andra grejer jag inte använder.
 
Sv: Såna där japanska? Modedockor.

Jo det blir väl ofta så att man håller på med den här sortens hobbies några år och sedan ebbar intresset ut.

Själv slutade jag med modellhästarna nästan helt när vi för ca 20 år sedan skaffade egen liten gård jag och sambon.

Det blev liksom ingen tid över när det skulle jobbas och pluggas och tas hand om levande djur OCH ett hus mm på en gång.

Jag har sålt ifrån en del av modellhästarna, men har en del liggandes kvar nerpackade. Hade nog sålt allt om intresset varit större från andra samlare att betala vettiga priser för det som verkligen är rariteter. Hade tex tradera inte tagit osålt avgifter så hade jag nog försökt sälja lite mera aktivt. Men men. De blir ju inte förstörda där de ligger.
 
Sv: Såna där japanska? Modedockor.

Nä precis. Jag har bara några få billiga modeller och dem får man inte många kronor för. Vill inte sälja dem som leksakshästar heller till några småbarn som kommer leka sönder dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp