Sv: sämsholm...
Vi var 13 medlemmar när vi arrangerade vårt första JSM i fälttävlan........
Kolla Idasagares tips, de är jättebra!
Börja ragga redan nu. Tidsavgränsa varje uppdrag, ex. "kan du vara hinderpersonal kl.9-12 då och då". Fråga "vilt främmande" och sätt upp anslag på närliggande klubbar om att ni behöver folk. Erbjud utbildning behöver inte vara så määrkvärdigt ofta räcker det med att berätta hur det kommer gå till och vad klubben har för förväntningar på funktionären. Erbjud de som vill att ni träffas på en funktionärsträff innan tävlingen och bjud på lite god mat, samma sak efter tävlingen.
Vi har upptäckt att många vill inte ha ansvarsposter om de inte vet att de klarar av det så utbildning och långsiktighet. Förra året var första året vi inte saknade akut funktionärer. I år hoppas vi på attt få tillsatt några fler ansvariga (jag har 16 ansvarsområden per tävling, målet för mig är att halvera det).
Problemet ligger en hel del även på distriktsnivå med utbildning av funktionärer i samtliga dicipliner. I fälttävlan finns det ju utbildning för arvoderad personal(banbyggare,domare,ÖD,TD, Shief Steward etc), men inte för "de som gör jobbet".Nä se till så det blir lite utbildning för arrangörer på distriktsnivå så känner folk sig tryggare och man får sammansveetsade gäng som ställer upp på tävling.
Vi kommer ha en "utbildning-forum" för fälttävlan, rikstäckande i mars där vi hoppas att både erfarna och blivande arrangörer kommer och utbyter ideer även grenledarna kommer vara inbjudna. Vi kommer försöka hålla nere priset så mycket som möjligt, men övernattning, mat och lokal kostar, men det kanske kan vara något att skicka er tävlingsledning på för ni är ju duktiga på att göra bra tävlingar och då kanske de får lite inspiration och utbyte och ideer så de orkar med att jobba upp en funktionärsstab.
Ev. kommer jag och tävlar hos er och då hjälper jag gärna till när jag inte sitter till häst (i trollhättan startade jag dressyren 7 och terrängen 17 förra året så får jag lika starttider hos er så har ni en heldagsfunktionär
, drygt blev det, lite efterarbete efter terrängen så jag började väl resan hemmåt ca kl.22 men kul att hjälpa till på en annan klubb och jag blev bortskämd med både mat och fika )