Sv: Sämre hö till islandshästar?
... kanske överskattar du folks "goda" kunskaper?
Nej, men det är ju aldrig fel att fråga om man inte förstår
Frågan är väl vad som menas med "sämre" hö? Kanske tänkte man på strukturen hos fodret; det kan ju vara ett tidigt skördat hö som innehåller mycket protein men lite fibrer, då kanske man vill komplettera med ett hö med mindre blad och mer grova strån?
Om man i stället tänkte på ett hö med lägre proteinkvot kan väl en anledning vara om hästen för att tillfredsställa sitt tuggbehov behöver större giva än som motsvarar energibehovet, trots att proteinkvoten är bra. Exempel:
En islandshäst som väger 350 kg behöver äta ca 5,3 kg TS (man rekommenderar 1,5 kg TS per 100 kg kroppsvikt, gärna mer - jag vet att du kan räkna, men för tydlighets skull). Tittar man på Hippocampus foderstatsprogram så behöver den för sitt underhåll även 40 MJ och 242 g smrp (nu gäller detta iofs "vuxen" häst som inte är dräktig, men för exemplets skull).
Ett hö håller normalt 85% TS, så här räknar jag att ett kg hö ger 850 g TS.
Om vi nu tänker oss att fodret per kg dessutom innehåller
1) 3,8 MJ och 26 g smrp (kvot 6,8)
2) 7,4 MJ och 48 g smpr (kvot 6,5)
så betyder det att med foder 1 behöver den äta 40 / 3,8 = 10,5 kg. Den får då 10,5 x 0,85 = 8,9 kg TS. Men med foder 2 så kan hästen bara äta 40 / 7,4 = 5,4 kg utan att bli fet och får då bara 5,4 x 0,85 = 4,6 kg TS, vilket endast täcker absoluta minimigivan av TS.
Detta är foder som jag själv haft; med foder 1 var bekymret att pålle inte orkade äta allt som behövdes ens för sitt underhåll, så jag fick komplettera ganska mycket, med både TS, energi och protein trots att kvoten var så "bra".
Med foder nr 2 var det enklare eftersom min pålle faktiskt utförde lite arbete också
så med arbetsbehovet täckt av ytterligare grovfoder kom jag upp i den TS som han behövde.
Hade foder nr 1 i stället haft 7,4 MJ/kg så hade kvoten varit 3,5 och pålle kunde täckt sitt underhållsbehov av energi och TS genom att äta 6,5 kg (mer rimligt enligt honom) och jag hade fått komplettera lite med något proteinrikt kraftfoder. I det fallet alltså klart bättre med lägre kvot = "sämre" hö!
Det finns säkert även andra anledningar, men inget jag kommer på just nu.