Samordning av hjälper - tips?

A

Angeli

Jag red dressyrlektion på min medryttarhäst igår. Jag har ridit i många år men har det senaste halvåret verkligen kommit någon vart med ridningen. Hästen jag rider nu är jättetrevlig och gör man rätt som ryttare så är hon arbetsvillig och ger positivt gehör tillbaka. Under en period har jag har fokuserat och jobbat jättemycket med att bara korrigera min sits. Vilket har visat sig ge resultat, tycker hästen går mycket bättre, hon arbetar i korrekt form och på tygeln. Däremot har jag under tiden skaffat mig endel ovanor som jag inte har haft tidigare.. blicken tex, hur bär man sig åt för att hålla den uppe egentligen?? Bara ngn långsida efter min instruktör påpekat det så är blicken tillbaka på marken igen... Jag skulle gärna vilja ha era tips, idéer och synpunkter på hur ni jobbar med att "få i hop" alla delar av ridningen.

Sv: Samordning av hjälper - tips?

Ja, det är ju sant. Som tur är har jag en bra tränare som jag rider för varje vecka oxå.

Du kanske ska jobba med din attityd? Att du snofsar upp dej i en stolt hållning när du siter på hästryggen med uppsträckt bröstkorg och blicken långt fram? Om man tänker på en sån sak - "vad snygg vi är idag!" :D då blir det mer logiskt.

Det är lättare att ändra såna tankar än att fokusera på problemet i sej, då repeterar man bara in felet i hjärnan. Göra det lite till en lek som egentligen inte har med den enstaka detaljen att göra.

Bra tips! :idea: Skall försöka tänka så på morgondagens träningspass!

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Jag gillar att stoppa in diverse aktivering i våra vanliga promenader; till exempel stadgeträning, parkour, upplet, tricks eller vad som...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama