Sammanväxta tornutskott.

L

Lillo

Hejsan !!!

Är det någon som har erfarenhet av hästar som har sammanväxta tornutskott ?
Min häst har det i sadel läget och får helt plötsligt värdens utbrott när man rider :(
Vetrinären sa att det var en lindrig art av sammanväxta tornutskott.
Jag har haft jätte stora problem med detta i mellan åt och jag tycker så jäkla synd om hästen.
Jag har vart in några gånger till vetrinärer men dom vill bara hitta en massa hältor på min häst och dom böjer och böjer men dom får inte fram någon hälta på honom, hmmm något positivt i alla fall :)
Men till saken jag börjar tycka att han börjar bli ganska farlig att rida på i och med dessa alla utbrott han får *suck*
Vad ska jag göra med honom ?
Är det någon som har förslag ?
Jag har tömkört, longerat, vart ute och gått, ridit mm mm med honom, men ju mera muskler han får runt ryggen desto värre blir han.
När man trycker honom på ryggen så sunker han jätte mycket plus att ibland så viker sig Högra bakbenet och så lägger han sig nästa :cry:
Och sist vetrinären sa att det är bara ut och träna och tävla på honom :mad:
Men det är ju bara det att va då hästen kommer ju aldrig att gå igenom en vetrinärbesiktning på en tävling om dom känner honom på ryggen.
Och min hemma vetrinär sa att va du än gör så får jag INTE rida på honom. Så jag har även testat med att ställa av honom = han har nu stått sen i början på April i år.
SNÄLLA vad skulle ni göra ??????

Va till Uppsala sist till klinik och dom kunde inte dömma ut honom i dagsläget sa dom. Jag kunde ju sitta på honom i alla fall. Fick jag till svar. :(

Snälla har ni några råt på vad jag ska göra ?

Sv: Sammanväxta tornutskott.

Sök på Kissing Spines här på forumet så får du en hel del info.

Hur ställdes diagnosen? Är hästen scintad?Röntgad?
Jag skulle INTE INTE INTE sitta på en häst som så uppenbarligen har ont!! Skojar du när du säger att veterinärer rekommenderat dig att träna och tävla, VAD är det för veterinärer?? Tycker det låter konstigt att de säger så på Ultuna....
Fick du inga hemgångsråd eller dyligt?

Det ÄR viktigt att en häst som har KS är stark i ryggen, hur gör du när du tränar hästen? För att den ska få rätt muskler och att träningen ska ha verkan är det viktigt att hästen arbetar korrekt. Dvs långa tyglar är inte det bästa man kan göra..
Ibland kan vet. skriva ut smärtstillande som hästen får gå på tills dess att man byggt upp en stark rygg.

Du måste diskutera med din veterinär! Jag vet att Ultuna har stor erfarenhet av KS-hästar, de har rehabiliterings-scheman också. Om du inte är nöjd med den vet. som du har, så byt! Din häst mår ju uppenbarligen inte bra.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

veterinären som sa du inte fick rida ,behandlade han inte hästen då?
eller det kan jo kanske vara att den behöver opereras. ta kontakt med honom igen,han måste jo göra mer än att säga att du inte får rida.det är jo synd om hästen har haft ont sedan april utan att nåt har gjorts. :confused:

Vad jag har förstått så är det inte så vanligt att man opererar.
Om hästen har lindrig KS, så kan man göra mycket själv för att hålla ryggen symptomfri. MAn måste alltid tänka på hur man rider tex. En KS-häst blir lätt ryggöm, och genom att hålla ryggen varm och massera så hjälper man mycket.

Men först och främst måste denna häst få hjälp av en veterinär, SEN får man börja sitt egna arbete.

Han är röntgad på klinik och den enda behandlingen han har fått är dubbeldos av fenylbutazon i 14 dagar. Och stackarn hade likt förbaskat ont i ryggen sin.
Jag fick rådet att rida på det, men jag VÄGRADE i och med att han har ont.
Jag har gjort allt för att bygga upp hans ryggmuskler, men det värsta är att ju mer muskler han får desto sämre blir han.
Min hemma vet sa att det är kanske inte så konstigt för då hamnar den delen i kläm eller hur han förklarade.
Min hemma vet har fått sett plåtarna och har sagt att han kan dömma ut honom, men försäkringsbolaget godkänner inte det i och med att dom i Uppsala sa att jag skulle fortsätta att rida, träna och tävla. Dom ville inte lyssna på mig i Uppsala bara för att jag kom dit och sa att jag ville ha ryggröntgen på honom och gav mig inte. Jag fick tjata i 2 timmar på den röntgen och vetrinären jag hade där var allmänt otrevlig. Och jag tog upp det i reception och dom sa att jag var inte den först som klagade på den vetrinären. Men dom skyllde på att denna vetrinär troligen var utarbetad pga mycket jobb.
Men men sånt är livet.
Jag ska nu i alla fall till en annan klinik och se vad dom säger.
Försäkringsbolaget vill att man ska behandla dessa hästar mellan ½ år - 1 år innan dom ev kan medgiva en utdömmning av hästen.
Jag själv tycker att det är djurplågeri att låta hästen lida. Men jag lovar er ALLA att jag har gjort allt för att få han frisk, men kan inte ta med alla resor vi har gjort här, det skulle ta för låpng tid att skriva ner :(
Tack för alla svaren.

Sök då fler utlåtanden av fler vetrinären .och få det skriftligt..

Jag menar söker du tre olika vet och visar samtliga plåtarna från röntgen.. för att få mer klartext..
Säger två av tre vet "döm ut hästen" så har du större chans hos föräkringsbolagen.

Vänd dig till MK, där fick jag diagnosen på min häst, och fick bra hjälp.
Min häst fick 12(!!) sprutor tuppkam/kortison i ryggen, lite promenader i början, och sen började jag bygga upp henne från marken. Tätt inpå detta blev hon tyvärr konvalecent av andra orsaker,(och hade även varit i 9 månader innan), men jag fortsatte med ryggstärkande övningar på henne i stallet, och har lyckats hålla henne symptomfri sen dess. Hon har också lindrig KS.

Hoppas du får bättre hjälp på den klinik du ska till, hur det än blir med din häst, självklart ska den inte behöva lida.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 232
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka